tag:blogger.com,1999:blog-2765614421249845465.post8280234453571461058..comments2023-10-08T16:44:09.795+02:00Comments on Magnus orerar: Norberg både ochUnknownnoreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-2765614421249845465.post-33248542425408929472005-11-09T01:25:00.000+01:002005-11-09T01:25:00.000+01:00Intressanta funderingar och en intressant blogg ty...Intressanta funderingar och en intressant blogg tyckte jag. Jag kan hålla med dig om frestelsen att identifiera förövarna som muslimer istället för kriminella och ha för generaliserande texter om muslimsk radikalisering, totalitär ideologi osv innan vi har mer information. Kanske det finns en kulturell faktor som spelar in men det skulle inte behöva betyda att de är radikala islamister, eller ser sig som sådana, som antyds. Men det är svårt med balansgången ibland angående befogad kritik mot saker i religionstolkning eller religionsutövning kontra samhället och övertolkning av situationen.rgrhttp://www.blogger.com/profile/15007796452394090309noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2765614421249845465.post-69669993873234314812005-11-09T02:51:00.000+01:002005-11-09T02:51:00.000+01:00Tack... jag försöker.Jag formulerade om en del men...Tack... jag försöker.<br><br>Jag formulerade om en del meningar så att texten blev snällare. (Jag gillar ju Norbergs käpphästar, globalisering etc!)<br><br>Den kulturella faktorn är nog så att säga default i och med att de är uppväxta som muslimer i ett muslimskt samhälle. I Islam skiljer man väl inte på religion och samhälle/politik/kultur. Detta innebär alltså att de muslimer som häktats inte behöver vara utövande muslimer.<br><br>80 procent av befolkningen i kommunen med 2800 invånare där upploppen startade, Clichy, var vidare muslimer. Det är nog ungefär samma siffror som för vissa svenska stadsdelar. Men jag förmodar att både för den franska kommunen och för den stadsdel som jag själv bor i (med villor där svenskar bor och flerbostadshus där mestadels invandrare bor) andelen invandrare respektive muslimer är långt högre i flerbostadshusområdena. Det var där upploppen startade. Där kan det således ha varit åtminstone 90 procent muslimer!<br><br>Det är ungefär så det ser ut även i vissa svenska förorter, men jag tror inte heller att vi haft tillnärmelsevis så nedgångna förorter som de värsta franska. Men en högre kriminalitet och andra likartade tendenser finns förstås även här.<br><br>Beträffande muslimer, så finns det ju ingen logik i världen som kan motivera svepande och ogrundade angrepp från dem som hyllar USA:s modell, där muslimer har (kunnat)jobba upp en status och varken gör upplopp eller annan skada på samhället (utom att köra in plan i skyskrapor nån gång ibland :-).<br><br>Dock inser jag att Islam är en religion med speciell laddning, då den är relativt radikal i sig samt ser sig som en universell religion med ett missionsuppdrag.<br><br>Men vore vi trygga i vår tro eller ateism, så borde vi inte ha anledning att vara oroliga, utan se även de religiöst aktiva som våra (ogudomliga eller gudomliga) medmänniskor. Men naturligtvis därför ge efter på alla områden där våra värderingar skiljer sig. Inte på något område? Jag vet inte? <br><br>Liberalismens principer om rättigheter, som implicerar en absolut likabehandling, får kanske större problem än ideologier som lättare accepterar särbehandling. Vore intressant att se hur muslimerna integrerats i det amerikanska samhället, genom att tillämpa och modifiera egna regler inom sitt samhälle eller genom påverkan av det amerikanska samhällets rättighetslagstiftning...!Magnushttp://www.blogger.com/profile/11221398696683496883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2765614421249845465.post-87350006714218160642005-11-09T12:27:00.000+01:002005-11-09T12:27:00.000+01:00Tack för insiktsfulla kommentarer om upploppen. Br...Tack för insiktsfulla kommentarer om upploppen. Bra så.<br>Bara en liten observation: Ingen kan anklaga dig för att skriva kort och kärnfullt.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2765614421249845465.post-50753788053771208892005-11-09T22:43:00.000+01:002005-11-09T22:43:00.000+01:00Tack för kritiken. Tänkte bara hastigt besvara de ...Tack för kritiken. <br><br>Tänkte bara hastigt besvara de direkta frågorna: <br><br>1) Apropå min rabulism om polisen har det funnits direkta diktat om att polisen ska "trampa försiktigt" i 800 socialt känsliga zoner i Frankrike. Många av de områdena har de facto övergivits av ordningsmakten. Och man behöver inte gå till medierna för att se vad som händer när polisen väl går in i sådana laglösa områden - det är just kravallpoliser med taggarna utåt. Kompisar till mig i Paris har vittnat om det mycket tydligt. Det är delvis för att Sarkozy har ändrat på detta diktat och i stället vill ha in polisen i området som denna clash nu har uppstått. <br><br>2) Du skriver: "Vad talar Norberg om för mästare? (Är inte detta hets mot folkgrupp?)"<br><br>"Hets mot folkgrupp"? Ja, om man tycker att det är hets mot folkgrupp att tala om att bönder och fackföreningar tar till våld och upplopp för att få igenom sina krav, för vilket framgår av texten är det dem som åsyftas. <br><br>3) Att jag skriver om den muslimska frågan har inte att göra med rasism, utan att utanförskap blir farligare när det kan utnyttjas av radikaler till att forma en utanförskapsidentitet och en vi mot dem-mentalitet. Hade de alla varit pingstvänner hade jag skrivit det med. Har aldrig förstått varför det plötsligt blir så känsligt att tala om det bara för att det handlar om islam.Johan Norberghttp://www.johannorberg.netnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2765614421249845465.post-76747570780890597822005-11-10T10:16:00.000+01:002005-11-10T10:16:00.000+01:00Okej. Jag backar en hel del, skamset med svansen m...Okej. Jag backar en hel del, skamset med svansen mellan benen. Hörde dina grymma radioframträdanden och...<br><br>1) ...håller exakt med dig om att den polisverksamhet som dragits tillbaka är ett stort misstag, och jag tog nog felaktigt textens ord om passivitet och massiva insatser med insatsstyrkorna som en kritik mot insatsen sedan upploppen startade för ett par veckor sedan, vilket jag väl inte borde gjort. (Ska "korrigera" detta i texten på ett snyggt och rättvist sätt.)<br><br>2) Jag har läst fel i stycket om "mästarna", där meningen med "mästarna" måste ha kommit i blickfältet när läste om de sista meningarna om muslimer i näst sista stycket. Ska uppdatera text med medgivande av även detta fel.<br><br>Men...<br><br>3) Muslimsk radikalisering (islamism) kan naturligtvis finna en grogrund i utanförskap men ofta verkar dessa risker överdrivna. <br><br>Om de ungdomar som "högljutt" hänvisar till sin muslimska identitet som en faktor de upplever utestänger dem påverkar franska politikers beslut vet vi väl knappast säkert. Fransk antiamerikansk eller pro-diktatur-politik bör nog inte, som så ofta sker, skyllas på tredje man och "deras hot". (Frankrike har haft usel utrikespolitik förr, men förmodligen även förr påverkats av invandring och internationella relationer under kolonialtiden.)<br><br>Det jag ser som en risk är en föreställning (dramaturgi med orientalistiska förtecken?) om islamism och eftergivenhet mot denna i en negativ spiral, liksom betoning av redikaliseringsrisken genom utanförskapet som är en del av samma diskurs, kan bidra till att skapa avstånd till och fördomar mot de med viss kulturell bakgrund. <br><br>Jo, pingstkyrkans medlemmar tycker förstås oftare än man tror som Åke Green, och i och med den för dem hotande sekularisering skapas abortmotstånd och många gillar nog därmed i tysthet den där fundamentalistiske token Phelbs. Typ.Magnushttp://www.blogger.com/profile/11221398696683496883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2765614421249845465.post-72719852478383289252005-11-10T21:26:00.000+01:002005-11-10T21:26:00.000+01:00Tack för generösa korrigeringar. Ingen anledning a...Tack för generösa korrigeringar. Ingen anledning att vara skamsen - det är lätt hänt att misstolka. Det gör vi väl alla.<br><br>Vänliga hälsningar,<br>JohanJohan Norberghttp://www.johannorberg.netnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2765614421249845465.post-16465266143015831492005-12-05T23:53:00.000+01:002005-12-05T23:53:00.000+01:00International coalition against political islam (I...International coalition against political islam (ICAPI)<br><br>www.icapi.org<br><br><br>ICAPI promotes the ideals and objectives of its member groups and assists them in achieving political influence.<br><br>Membership of the Coalition is open to Muslim groups and groups from a Muslim background opposed to political Islam, and that subscribe to the following Guiding Principles: Democracy; Human Rights; Separation of religion and state; Equality and freedom of the sexes; Freedom of expression and belief; and Non-violence.<br><br><br>Democracy<br><br>We define democracy as a system of government in which ultimate power is in the hands of the people, and in which every adult person is entitled to an equal say. This is seen as in opposition to dictatorship, where power resides in the hands of an un-elected person or group maintained in power by force, or theocracy – which we define as a system of government in which ultimate power in society rests with the representatives of God. According to these definitions, the government of Iran, for example, is a theocracy rather than a democracy, even though people vote for their members of parliament.<br><br><br>Human Rights<br><br>These are defined in the Universal Declaration of Human Rights of 1948. We do not recognise attempts to redefine these rights as, for example, in the Universal Islamic Declaration of Human Rights, which are merely political attempts to limit human freedom. The priority is to attack the most outrageous Human Rights abuses before attacking the (equally real but relatively minor) injustices of the developed world.<br><br><br>Separation of Religion and State<br><br>We will promote separation of religion and state by exposing the chilling impact of political Islam wherever it has power. By drawing the distinction between Islam as a religion and political Islam we shall reach the masses most under threat from the latter.<br><br>As well as separation of religion and state – i.e. executive power – we must strive for separation of religion from the judiciary. Both politics and religion can influence the judiciary not only through the selection of judges but in the administration of justice. Some of the greatest injustices in the world today are being perpetrated in the name of God. Only democracy and true separation can bring justice to the people.<br><br><br>Equality and freedom of the sexes<br><br>In the part of the globe that interests us this remains extremely sensitive; women’s enemy number one is not, as we tend to believe, men, but those women who are not disposed to offer to future generations what they themselves have never had. The key to this is to teach women and girls about their worth as individuals and their right to dignity and autonomy.<br><br>This being the case, we cannot deny that we live in a man’s world that has always feared the empowerment of women. Religions made by men have never favoured the rights of women.<br><br><br>Freedom of expression and belief<br><br>Right now it is the religious who benefit from an absolute monopoly of this freedom - to the detriment of others in society. The state must become the guarantor of this freedom for all, believers and non-believers alike. Freedom of expression does have its limits; we may not exhort others to violence, for example. But we must have the right to openly criticize irrational beliefs, historical myths and the malign practices of religion. We must regain the ground now heavily occupied exclusively by the religious.<br><br><br>Non-violence<br><br>We reject violence in any form as a means to obtaining our objectives. We oppose all violence and inhuman punishment perpetrated in the name of religion or family honour.Nils Hugossonnoreply@blogger.com