Migros redaktör på företag som lobbat för invandring


I The Diversity Illusion nämner Ed West att ett mycket stort antal amerikanska företag 2006-2008 lobbade för lagförslag som ökade invandringen. Philip Morris anges som ett av de företag som satsade mest, 23 miljoner dollar av totalt 345 miljoner dollar. Källa: Immigration Lobbying: A Window Into the World of Special Interests, av Eric Raurk.

Rola Brentlin dök sommaren 2012 upp som redaktör på nystartade Migro, en tankesmedja för fri invandring där hon sen varit aktiv som debattör. Men redan i januari 2011 anställdes hon som chef av Philips Morris. Så slump att hon är framträdande i Migro?

Företags syfte med invandringslobbyism är knappast humanism, men sänkta löner för arbetare. Den press invandringen sätter på dessa har såväl amerikanska regeringen som National Academy of Sciences visat bidrar till halva den löneminskning som skett, nämligen (enligt professor Christian Dustmann på UCL) att lönerna i första decentilen -- de med 10 procent lägsta löner -- fått lön sänkt med 0,5 procent för varje procent invandrade i arbetsför ålder. För medel- och höginkomsttagare har samtidigt lönerna ökat ungefär lika mycket. Invandringen har även ökat arbetslösheten i lågbetalda sektorn.

Fakta och impuls till denna bloggpost från The Diversity Illusion, boken av  Ed West.

Comments

2 Responses to “Migros redaktör på företag som lobbat för invandring”

Anonym sa...
3 oktober 2013 kl. 19:36

Rubriken verkar konstig? Intressanta men föga förvånande uppgifter.

magnus sa...
5 oktober 2013 kl. 06:43

Tack för synpunkt. Ändrat.

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.