Meningslösa detaljer som stöd

Det nedan kanske någon anser lite opassande, men med det vill jag kanske söka beskriva de naturliga reaktioner att inför det ofattbart svåra desperat söka rationalisera det som hän. I exempelvis dagens dödssiffror som media matar oss med. Utsiktslöst, elelr snarare meningslöst, men funktionellt som nån form av orientering mitt i det kaotiska, kanske:



Jag hade en gång en arbetsgivare vars samtal om en genemsam bekants död (självmord) kom att utspela sig på ett sätt som fick mig att, då i 20-årsåldern, skriva följande



Han fick atombomben i huvudet.

Helt chanslös var Han

Chansen att överleva när man får en bomb i skallen är noll.

Det bara är så. Punkt slut.

Får man dessutom en atombomb på sig...

Nej, Han hade ingen chans att överleva.

Kommer du på begravningen?

Jo, jag förstår att det kan vara jobbigt. Men man kan ju inte heller undvika fakta.

Får man en atombomb... osv.





Lustigare än så var inte detta inlägg - och skulle väl knappast heller kunna vara.



Take care!



Hjälporganisationer och postgironummer HÄR (i nytt webfönster).

Comments

No responses to “Meningslösa detaljer som stöd”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.