Che Guevare mig för... ("samtal" om misslyckad produktstrategi)

Råkade just träffa en upprörd vän och universitetsprofessor som inte sällan har obegripligt långa nästan obegripliga bisatser i sitt talspråk. Så slog på micken på mp3-spelaren och



"Världens bästa bil, med total balans och kontroll, första modellerna konstruerade av flygplanstekniker, talar nu ekonomutbildade slipspåvar, dessa som just köpte bilmärket och lät insidan bestå av billiga japanska bilmodeller - Surbaro, eller nåt sånt - som de gamla tillverkarna av världens bästa märke tvingades lappa ihop en kostym till som skulle lura ögat att det var den gamla bilen med total balans och kontroll, den talar de nu om att lägga ner. Ungefär som att sälja billig sur Champagne i en flaska etiketterad med världens finaste märke. Fattar du!?"


Jag tänkte, att det är nog denna nedläggning han talar om. Och dessa till det exklusiva märket förklädda billighetsprodukterna.



Nåväl. Vännen fortsatte att med ljus och intensiv stämma forcerat lägga ut sina tankar:



"Slipsnissarna sägs nu planera ett legalt mord, men detta har ju skett oavsiktligt av dem tidigare, då de inte förstått dem som konsumerar världens bästa bil!"


...och fortsatte precis som om han hade läst artikeln om nedläggningshotet ovan:



"'Frågan är om det finns tillräckligt många universitetsprofessorer för att göra investeringen lönsam?' frågade en slipsnisse med tanke på kundkretsen. Jag kommer inte att köpa några av slipsnissar omgjorda Surbaros-riskokare, så svaret torde vara nej! Den frågande slipsnissen kommer f.ö. alltid att få svaret nej på om hans investeringar i sabb av klassiska märken är lönsam. Han kan säkert bli 'You´re fired!' i många docusåpor samt slajda in och sabba en massa gamla hederliga populära produkter och verksamheter och ändå ha det bra tack vare sin påvliga ekonomutbildning!"


Och efter en minimal andhämtningspaus



"Som dagens musikindustri, som alla hatar men ändå konsumerar en massa skitmusik. Handels, värre än AFA på att smasha det bestående goda eller att mobilisera revolutionär förstörelse av god smak? Ja, det verkar just inte bättre.



Jag skiter för övrigt, som han Birro brukar säga, vördnadsfullt i arbetarna och Trollhättan. De ska inte komma undan med ett mord på en gammal kär vän utan att jag ...piper!"


När jag efter sammanstödandet med professorn stegade iväg mot egna mödor tänkte jag, att kanske det var en "slips-småpåves" plan, att sabba kvaliteten med det japanska krimskramset och därmed få röda siffror enbart i syfte att få ett tillfälle att visa handlingskraft i själva nedläggningen? En bra och riktigt fet konspiration som jag genast bestämde mig för att delge min vän då mobilen pep till, och SMS:et visade



"CHE GUEVARE MIG FÖR HANDELSHÖGSKOLEUTBILDADE MARODÖRER! VET DU OM DE FINNS NÅT NORDKOREANSK KOMMUNISTPARTI ATT GÅ MED I?"


Jag ryste till och bjöd omedelbart min moderate vän på en uppfriskande och avslappnat distanserande helkväll!

Comments

No responses to “Che Guevare mig för... ("samtal" om misslyckad produktstrategi)”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.