Aningslös förstörelse av starkt varumärke!

Den japanska surriga Subarun som klätts i Saabkostym, som jag skrev om i går, har visst blivit en enorm besvikelse, en katastrof, i USA. Man nichade sig mot ungdomar men inte ens 2000 bilar har sålts sen lanseringen i somras.



Nu är den Saabekiperade Chevroleten snart klar (Saab 9-7x - bild i länk ovan) och den kommer naturligtvis att ytterligare skada Saabs varumärke och sälja dåligt. Bland annat med tanke på de motsatta karaktärer beträffande väghållning som svensken och amerikanen har. GM hoppas tydligen på att öka försäljningen av Chevrolet i Europa, men att kränga krängande Chevor i Saabkostym... nej!



Får Saab agera hora (jag garanterar att jag inte begriper vad denna bild innebär! ;-) och förlora den cred som märket förtjänstfullt fått? Tydligen använder GM Saab för att kortsiktigt ta marknadsandelar för produkter inom koncernen, men den som i Europa vill ha en Cheva går knappast till en Saabhandlare.



Fast tydligen ska även en Saabmodell, 9-3, få ett yttre av en Cadillac. Vill man få européer att handla lite mer klassiskt amerikanskt genom att knåda en Saab? Det hela förefaller i alla fall lite tillkrånglat. Lite som filmen "Face Off" - den med Nicolaus Cage där ett par personer byter ansikten med varandra. Jag säger bara: Lycka till med utraderandet av starka märkesidentiteter, GM!

Comments

No responses to “Aningslös förstörelse av starkt varumärke!”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.