Fredagsfyran

Detta är den första fyra/femma jag svarar på, och gör det för att jag anser att man kan vrida och vända lite på begreppen här. Jag gillar inte frågor med endast "spejs" för enkla och korrekta svar, utan misstänker alltid att såna, hur goda deras korrekta svar än är, inte tillför nånting endaste gott till mänskligheten. Godhet är alltid handling, och att svarar rätt på en konstruerad fråga är s a s "anti-handling" (men kanske typiskt svenskt, eller typiskt ...masskulturellt). Oki-doki, med detta sagt (dags att prostituerande svika sina ideal ;-), varsågod å skölj och svälj!:



1. Har du på något sätt drabbats av främlingsfientlighet?

Senast i dag upplevde jag mig som en främling bland likbleka korkade vänsterkollektivt tänkande svenskar och riktade därför aggressionerna mot mig själv (likblek och vintertrög). Borde ta några öl och gå och se en skön utländsk film.



2. Är du engagerad mot främlingsfientlighet?

Kämpar mot den varje dag. För mig är det dock mestadels invandrare som inte känns främmande och som verkar kunna med att tänka själva.



3. Hur bör vi hantera personer med främlingsfientliga åsikter?

Samtal eller psykoterapi?



4. Vad är anledningen till att man blir främlingsfientlig?

Enligt mitt främlingskap ovan, att man upplever ett främlingskap som man låter ens hat bli döpt till. Hatet mot trevliga invandrade svenskar är nog inte så sällan kollektivistiskt (och kanske inte heller så sällan från hycklande socialdemokrater). Ovärdigt människor att bete sig som icketänkande men mot andra människor reagerande kollektiv!? (Tänk även på alla som under gängse kollektiv masskulturhypnos läser Dan Browns riktigt usla böcker om da Vinci-koder och gud (eller Opus Dei) vet allt! Sker tyvärr inte bara i Sverige, utan "Liza Marklund-smarta" människor finns ju i alla möjliga länder.)



Hur kunde t ex Frankrike få en presidentkandidat som trivialiserar förintelsen (Le Pen) till en slutlig avgörande presidentvalsomgång och kan något liknande fenomenet Front National inträffa i Sverige med tanke på det misstroende mot etablerade politiker som Lars Gustavsson här påstår sig ha upplevt i Sverige? (I och för sig alldeles efter tsunamin, och jag tror att misstroendet också kan vara del av en konstruktiv kraft.)



--



Vad moral i övrigt beträffar anser jag att alla har ett ansvar och i mindre utsträckning bör kunna skylla på sociala/psykosociala- eller klassförhållanden när man beter sig som ett svin eller man inte tar tag i att andra beter sig som svin, och denna syn förklarar nog även de konstiga "allvarliga" svaren på frågorna ovan. Kanske är den allmänna attityden härvidlag också väsentlig för utsatta människors ansatser i sina strävanden efter att förändra beteenden som ytterst är en del av dessa människors problem (jag förnekar inte att sociala orsakers existens, men deras betydelse bör också de variera individuellt) samt därmed ytterst - och sociologiskt uttryckt – dessa människors stratifikation.



Främlingsfientlighet är nog ytterst sett inte heller någon egentlig specifik moral, utan moralen på det området torde vara integrerad med vår moral i stort (där vi har vissa grundvärderingar och attityder mot det annorlunda i ett kanske även vidare perspektiv och/eller ideologiskt är exempelvis Darwinister med de implikationer sådant innebär), och således är inte främlingsfientlighet något som kan botas isolerat från våra övriga värderingar och handlingar. Uttryckt moral i såna här frågeformulär kan kanske ändå vara viktig för att hålla moraliska symboler beständiga (och det borde ju jag som konservativt sinnad begripa och anse vara bra...), men kan nog även, med de förutsägbara svarens brist på engagemang och intellektuellt stimulerande krav, upplevas som mest meningslös eller improduktiv. Ett ärligt personligt engagemang tror jag är A och O, och likaså tror jag att integrering av olika människor gagnas av individualistiska samhällen (jämför t ex karriärmöjligheterna för olika etniska grupper i USA med t ex de svenska fackföreningarnas protest mot lagliga lettiska arbetare i Sverige. (Det fanns dock - måste jag väl säga efter detta "högerinlägg"(?) - en del bra värderingar också i 70-talets "kommunistiska" barn-TV, där jag förstås även anser att en hel del inte heller liksom var helt bra... ehum. Så det så! ;-)



Jäklar vilken tid det tar att skriva fredagsfyror!!!!! (Och så ser jag otrevligt nog hos mig själv i min text spår av viss elitism a'la höger i nån slags relativ översitterisyn på kreti och pl... öh, bättre att använda ordet masskulturkonsumerande medborgare. Kanske inte så lämpligt egentligen...)



För övrigt så tror jag att de flesta som svarar att de inte är främlingsfientliga (sossar, Liza Marklund-läsare och andra) vill ha mindre invandring än vad jag vill ha, och det är väl egentligen det väsentliga, om man nu tänker till lite. Eller?...

Comments

No responses to “Fredagsfyran”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.