Replik: artisters syn på fildelning

(Detta är egentligen inget annat än en slags duplicering av en lång replik jag skrev i föregående posts kommentar. Tyckte den kunde lyftas fram. Och länkarna fungerade inte, men det gör de nedan! //Magnus)


Sökte lite på vad artister ansåg om fildelning. (Vill inte säga att det var lätt att hitta positiva artister.) Först kan vi ta en kommentar om en grupp som Piratbyrån nämner: Enligt följande sida
är Svenska Akademien "[e]tt av de få band som inte anser att nedladdning av musik från nätet skadar dem". Jaha, så då har Piratbyrån tagit dessa udda tänkare till sitt hjärta. Verkar ju iofs logiskt (det vill säga krämaraktigt).

Robyn då? Har hon kanske sagt något? Jo, det har hon. I Aftonbladet menar Robyn:

"Det är mycket viktigt för en artist att ha rätt till den ersättning hon förtjänar, men just nu är det också lika viktigt att se till att musik kan säljas på nätet över huvud taget! Låt oss inte spilla mer tid, vi förlorar alla på det. Samtliga medverkande parter: låtskrivare, artister, producenter, manager, skivbolag, förlag, teknikleverantörer, teleoperatörer, skivhandlare/portaler, staten (moms), billingföretag och konsumenter måste nu samsas om kakan. Det här problemet är inte nytt, det är just därför skivbranschen måste inse läget och handla snabbt."

Robyn siktar alltså på att ta betalt över nätet. Kommer det då att lyckas på sikt, om gratis nedladdning inte blir omoraliskt eller olagligt? Jag har precis som Robyn ansett att branschen måste utveckla ett slagkraftigt betalsystem (samt även att det inte skulle lyckas utan att man samtidigt använder sig av alla tänkbara metoder man kan för att bromsa fildelningen, där lagstiftning och hindrande av spridning naturligtvis ingår) men särskilt antikapitalistisk är ju inte Robyn här.

piratbyrån läser jag av en med kommunistisk 'hammaren och skäran'-avatar:

"Trisst bara att de inte fick trasa sönder Antipiratbyrån och Robyn ..."

Robyn, som väl känner pressen av en kanske halverad skivförsäljning -- där ett stort skivbolag nu gått ut med att sänka priserna rakt över med 30 procent -- ,har dock just startat ett eget skivbolag, sa de i dag på P3. Lycka till, får man väl säga!

Vadå, lycka till? Är jag sarkastisk nu?

Tja. Ju mer jag tänker på det, desto osäkrare blir jag på att musik ska kunna säljas via något lagringsmedium. Det är en insikt som detta letande på nätet gav mig. Jag övertygades inte om att artisterna var positiva. Detta trots att en undersökning visade att mer än hälften var positiva samt en annan visade att en tredjedel var positiva och endast en tredjedel negativ. Men vid tiden för undersökningarna tror jag ännu inte alla riktigt förstår vad nedladdningen kommer att innebära för möjligheterna att leva på musik. Många ser gratisspridning som ett sätt att slå igenom. Visst! Men hur lönsamt är det efter genomslaget att exempelvis turnera? Turnerandet sågs tydligen tidigare som promotion, men genom att skivförsäljningen dalat och blivit olönsam är det tydligen denna som i dag ses som promotion.

Hur som helst. Vi torde få fattiga och mindre lyckade barder, typ som i Asterix, inom några decennier. Det är även min insikt och kunskap om Internet som säger mig detta. Kommer det att byggas in och integreras betalfeatures i ett framtida Internetprotokoll? Inte lätt, och det tar många år innan nuvarande version släcks ner. Dagens protokoll ska ju ersättas av en nytt med längre adresser, men det har mig veterligen inga trix för filer vilka måste betalas för.

Vidare kommer de mobila system som följer på 3G bara att bli "öppnare", med en mer "Internetlik" kommunikation, där man lättare kan dela gratisfiler mellan varandra.

Erik Stattin tipsade för några år sedan på sin blog mymarkup om bloggaren Johannes som spånat lite och menar att gamla ekonomiska teorier inte längre gäller, men jag menar nog att de gäller men möjligen tvingas ta hänsyn till nya tekniska omständigheter, att "information vill vara fri". Klart att det öppnar för ny ekonomisk forskning, som säkert redan kommit igång. Här handlar det alltså inte om "den nya ekonomin" som det populärt talade om för fem, tio år sen, utan en helt annan och mera genomgripande omständighet, som troligen sätter herr Riddarstråles och siameskollegan Kjell A Nordströms gamla podiesnack på pottan. Typ...


Nåväl, det finns nu fler popvänster att syna, såförst kan vi ju ta "kommunist-kollegorna" i Ung Vänster. Vad fvilja de? Tja. Förmodligen något liknande Reinfeldts förmodade framtida ståndpunkt, när även han insett svårigheterna med nätet kanske? Man föreslår i alla fall att staten ska hålla musiken tillgänglig på nån slags central musikbiblioteks-server, och att j mer musiker får nedladdat därifrån ju mer ersättning av staten för sitt skapande ska de få. Det är lätt att inse att folk skulle skita i den där servern, och skicka filerna mellan varandra, precis som idag. En, några nerladdningar och sen är servern ointressant, eller snarast en server bland andra. De enda som skulle bry sig om dessa statliga servrar och ladda ner av bara sjutton (troligen autiomatiserat m h a skript/en "robot") är musikerna själva, som på det viset fixar sin bröföda. Rättvist? Snarare "SSU"! ;-)

Så här kommenterar en person förslaget på ett progg-forum:
"Statliga fildelningsbibliotek är jag dock tveksam till. Varför överlåta fildelning till staten när vi fildelare klarar det så mycket bättre själva? Det verkar ju vara en övertro på statens förmågor. Jag tror inte att staten skulle göra det bättre än oss. Om vi står för fildelningen slipper dessutom skivbolagen/staten betala för bandbredden, den betalar vi själva.

[namn som tilltalas]: Sluta snika med din CD-skivsamling! Rippa den och dela ut den på Internet så att kulturskatten där blir större. Vad är det för stil, sitta och hålla på kultur för sig själv. Man kan ju nästan tro att det rör sig om elitism. Alla
har inte råd att köpa skivor!"

Kul... (Måste man verkligen vänja sig vid såna här slynglar?)


Men Latin Kings, kanske? Ur en Aftonbladet-intervju:

"SNS^^ säger: Jag har sett att ert album redan finns ute på internet för nedladdning..Vad anser ni om MP3? gott och ont? ...

Latin Kings säger: ... alla ner laddare e svikare som inte stödjer fattig musiker, vi kommer dö ut, bolagen drabbas aldrig, de e dom små banden som försvinner i längden, bara mcdonalds musik kommer att finnas i framtiden"

Exakt vad jag sagt, ju! Och dessa grabbar är kommunister och vill avskaffa kapitalismen, och sen accepterar de inte det avskaffandet ens på sin egen planhalva. Småttigt!


Kent då? Nej, de gillar inte fri nedladdning. De verkar inte fatta vilken tid vi lever i, eller också gör de det? Tema: döden.


Men Timbuktu då? Artistens skivbolag är i alla fall inte positiva. Sydsvenskan har kollat (utelämnat namn och boldmarkerat):

"JUJU RECORDS, Malmö
Ägare: [...]
Utgivningar: 4-5 fullängdsalbum per år.
Målsättning: Ge ut bra musik.
Genrer: Huvudinriktning på hiphop och reggae.
Anställda: 5 delägare som arbetar med företaget.
Artister: Chords, Helt Off, Organism 12, Rantoboko, Timbuktu och Mobbade barn med automatvapen.
Drivkraft: Att ge ut musik vi själva gillar och att bygga en framgångsrik verksamhet.
Om nedladdning från internet: Färre skivbutiker och sämre orderingång. Speciellt hiphop, som ofta har en yngre kundkrets, drabbas hårt då målgruppen är köpsvag samt tekniskt kunnig."

Alla bolag är märkligt nog inte negativa, men ett annat skivbolag svarar följande om nedladdningen:

"Det riktigt negativa är att det blivit allt svårare att etablera nya artister. Ur ett övergripande perspektiv är risken överhängande att populärmusiken tappar i status och värde."

Exakt vad jag hävdat, men inte att nya artister får svårare att nå ut med musik, men om de behöver investera i promotion så kan ju inte framtida intäkter av musikförsäljningen ge något. Och då hjälper ju inte ens egna bolag (sorry Robyn, och särskilt alla framtids-Robyn:ar som ännu inte cachat in på CD) och spartanska havregrynsgröts-frukostar... Långivare kommer säkert att dra öronen åt sig. (Och vilken artist gillar egentligen att göra det administrativa som ett skivbolag gör!?!)

På ett diskussionsforum skriver vidare en moderator:

"jag stänger den här tråden eftersom vi inte kan ha förmedling av olagliga mp3or i forumet. timbuktus och helt offs skivbolag JUJU records är ett litet skivbolag och inget stort multinationellt företag. köper inte folk skivor som dom släpper utan laddar ner dom kommer det inte komma några nya timbuktu eller helt off skivor.

stöd små grymma skivbolag som juju!"

Hej Timbuktu! Jag har försökt att stödja dig och dina kapitalistkamrater mot de där Internet-galna kommunisttänkande "information wants to be free"-ridarna, eller free riders som de kanske kallas(?). Bra va?!


Sålunda är alla blåsta, och det är väl även jag. Kan musik snos så kan väl vem som helst sno denna (världens intelligentaste) text och presentera den som sin, verkar det. Google vidarebefordrar andra bolags nyheter (som de nu stämts för), och vi bloggare bilder, dokument, ljudfiler och annat. Copy+paste!

Men va f--n, detta handlade ju om musik. Musikskribenterna då? Recensenterna? Tja, det är inte så ljust på den fronten heller, Fredrik Welander på dagens skiva gnyr, minst sagt (och tillråga på allt blir han länkad och citerad av en oavlönad man i pyjamas!):

" ... Jag förstår skivbolaget. Men den här hysterin leder oss in på fel väg. I sin iver att stoppa fildelningen ger skivbolagen mig som skribent väldigt ont om tid att lyssna på skivan. Därför blir recensionen av er produkt lidande. Därför riskerar de som vill köpa er skiva att få vänta i onödan på den, eftersom distributören inte hunnit med just den butikens beställning. Fildelning is killing music. Ingen litar på någon. Vi kan fira det med femton låtar Kent. I väntan på döden."

Aha! Här har vi dödstemat igen!

Men om nu den riktigt påkostade musiken i framtiden blir en och annan till större konserter publikfriande "Enrico Carusa:r" (han från förra sekelskiftet som blev en legend) eller i bästa fall en Jussi, så vad blir det övriga, om inte både fattigare och mera sparsmakat vad beträffar satsning på sådant som själva musicerandet/övning och ljudet?

Plus alla musik från de senaste decennierna? Ja, kanske de som haft det tufft denna tid kanske får en liten revansch? (Exempelvis giganten Ola Magnell. Köp hans senaste CD med bra låtar om livet och döden, eller ladda ner nån av hans 10 tidigare plattor, om ni nu inte vill ge 40 spänn för ett par billigare gamla släpp på cdon eller ginza.)

Och denna kommentar kan som sagt snos av vem som helst, liksom följande text som jag precis skrev:

Alla vill till himmelen men få vill ju dö
Man vill kamma in vinningen, men sår inga frön
Man vill ha sin bit av kakan, man vill äta den med
Folk vill ta tillbaka, men vägrar att ge.

Här fick jag väl in dödstemat samt de där slynglarna som kopierar bolaget JUJU:s musik på ett rätt käckt sätt, va!? (Lägg märke till att jag, precis som Robyn om intäkter på skivförsäljning, i denna text använder just uttrycket "kakan"!)

Annars anser jag att Timbuktu är helt grym! Absolut bäste musikskaparen och artisten på länge.


Annars var som sagt denna replik full av för dagens/morgondagens musiker kolsvart framtids-cynism. Dock anser jag att man bör försöka hålla på upphovsrätten litegrann i alla fall, i hopp om framtida tekniska lösningar. Jagande av småtjuvar blir svårt, även om Bodström nog, som FP:s Johan Persson menade, kan sägas ha bedrivit ministerstyre när han sa vilka som ska jagas efter att nya lagen trätt i kraft. Blir inte lätt att jaga på annat sätt än att ha koll på ISP:er. Men automatiserad kontroll för ISP:ers servrar lär inte ens det räcka.

Lycka till artister. Håller trots allt (hycklande vänsterjargong) på er! (Att Pagrotskys uppblåsta "världens ledande musikindustri" försvinner, med dess ynka 20 miljoner i artistlöner och några hundra millen i royalities för Britneylåtar och dylikt, är dock en mindre viktig aspekt.)

Comments

15 Responses to “Replik: artisters syn på fildelning”

Bengt sa...
20 mars 2005 kl. 13:46

Det är klart artisterna ska ha betalt för sin skapande verksamhet.

Det som borde hända är att man istället borde utnyttja tekniken och finna nya sätt att distrubera så att mer pengar går till artisterna och inte till profithungriga skivbolagsdirektörer..

Blenda sa...
20 mars 2005 kl. 15:09

Mitt namn är Blenda och jag tänker inte vara tyst, so you better get used to slynglar like me.

Jag förstår inte riktigt var du vill komma med din något otydliga krönika, men jag vill gärna påpeka att det (mig veterligen) inte finns några planer på att bygga in några DRM-funktioner i Internet-protokollet. Tack och lov! Läs World of Ends så kanske du förstår varför detta inte är önskvärt.

Folk får gärna vara emot p2p, samt förespråka CD-skivor och betaltjänster för musik, men försök inte förbjuda den fria fildelningen! Räknar man varje nerladdning som en ekonomisk förlust tycker jag man är väldigt trångsynt. Det finns ett oerhört stort värde i att information kan spridas fritt på Internet, det väger större än ekonomisk vinning någonsin kan göra.

Sen vet jag inte hur det är med andra kulturproducenter, men jag tänker iaf. inte sluta skapa och vara kreativ bara för att Internet finns. Tvärtom, jag ser Internet som en stor tillgång i min kreativitet. YMMV.

Anonymous sa...
20 mars 2005 kl. 20:11

Osammanhängande. Jag återvänder ej.

Magnus sa...
20 mars 2005 kl. 20:30

Fast hur ska du då kunna svara på denna replik, anonymous?

20 mars 2005 kl. 20:55

Internet innebär en stor omställning för media. Jag tror att traditionella media står inför stora problem med sina intäkter. Jag tror att inte bara skivförsäljningen utan även tidningar, böcker och biofilm kommer att tappa det mesta av sin försäljning genom accelererande fildelning och andra gratistjänster på nätet.

Det känns lite komiskt att det oftast är populistiskt vänsterfolk som applåderar fildelningen, och att det samtidigt vanligtvis är vänsterfolk som har sin försörjning genom dom branscher som kommer att tvingas till stora personalneddragningar eller konkurs.

Anonymous sa...
20 mars 2005 kl. 22:11

Kulturproduktion lär bli annorlunda när fildelning, etableringskanaler som Audioscrobbler och det faktum att alltfler har tillgång till inspelningsutrustning.

Åtgärder för kultur i den nya tiden: gratis kommunala inspelningsstudios, sänkt arbetstid för vanliga jobb så att det finns tid för kulturskapande samt (men det verkar gå av sig själv) eliminering av skivindustrin

Anonymous sa...
21 mars 2005 kl. 13:47

Man kan sammanfatta problematiken med att musik/film inte längre är varor i fildelningsnätverken, men artisterna är det fortfarande //D.S.

21 mars 2005 kl. 14:45

Hittade hit via Copyriot. Var bara tvungen att se vad en sådan antipirat sysslade med och tyckte i andra frågor. Jag kan bara kort säga att du inte gjorde mig besviken. Din världsbild stämmer med mina värsta fördomar om hur man resonerar inom dessa grupper och att det ligger mer bakom än att bara verka duktig och stå upp för lagen.

Kort sagt, det är bra att veta var man har sina antagonister .. och att de är så oerhört förutsägbara att man kan generalisera. Blir man av med ett problem så blir man av med alla.

Kan även tycka att det är förlegat att tänka i termer av höger och vänster som du och flera av de andra kommentatörerna här gör. Men det är en helt annan historia.

Mia Sand sa...
24 mars 2005 kl. 00:16

Ett litet svar på din kommentar i min blogg...

Troligen klarar fildelarna av fildelning själva mycket bättre än staten, men ett internetbibliotek kan ju vara aktuellt för att branschen ska vara lönsam åtminstone för "mindre" artister.

Kriminaliseringen kan faktiskt leda till en intressant utveckling, slog det mig idag. Över en natt kommer en halv miljon människor stå utanför lagen! Gissa om det kommer röra om i konsensusdemokratin!

Hm, på vilket sätt tycker du att mitt synsätt är "höger"?

Magnus sa...
24 mars 2005 kl. 00:40

Mia: Jo, visst har det redan så att säga rört om i "konsensus".

Men på sätt och vis så tycker jag att de som vill ha kvar ägandet av låtarna har en poäng, då jag är för ägande och marknad (och faktiskt tycker att de är en del av en respektfull syn på människan och en humanism). Men å andra sidan förstår jag att tekniken kan röra om så att saker förändras. Det senare kan jag förstås, trots att jag väl är lite konservativt lagd, acceptera. Eller måste jag ju acceptera!

Jag är inte heller emot förändringar bara för att jag är konservativ, utan bara förändringar för förändringens skull. Alltså blir min möjliga acceptans av en ny syn som följd av tekniken inte en glädje över att det rörs om i grytan. Men tekniken RÖR OM(!), och naturlagar är ju inte lätta att... ;-)

(Detta teknikskifte har väl marxister försökt slå mynt av som en parallell til Karls Spinning Jenny - denna spinrock rockar nog dock ännu fetare!! :-) :-P ;-)

Förresten Mia, jag menade att JAG, myself(!!), nog är för mycket "höger" för din smak. Nej, du är ju inte alls höger. :-)

Ha en Trevlig Helg!

blenda sa...
1 april 2005 kl. 16:54

Jag har påbörjat en sammanställning av kulturproducenters syn på fildelning, copyright och piratkopiering. Om du läser citaten där kanske du inser att det finns en hel del artister som är positivt inställda till dessa fenomen, även om det såklart finns de som är mot också.

Anonymous sa...
6 april 2005 kl. 15:55

Hmmm Magnus jag hoppas du inte siktar på en politikerkarriär för snömosigare artikel än den här får man nog leta efter.
Musik har funnits i tusentals år och kommer att överleva vad som än händer med fildelning, kopiering, etc. Skivbolagen kommer nog att gå under om de inte börjar producera en produkt som konsumnter är beredda att betala för. Hur denna produkt ska/kommer att se ut har jag inget svar på. Det enda jag kan säga att fildelning går inte att stoppa,
När nu snart nästa generations fildelningsprogram kommer ut, kommer det bli mer eller mindre omöjligt att spåra trafiken.
Mvh
Musikälskande Studerande med 2500 Cd skivor (köpta) och en hel del mp3("stulna").

Snöfallet sa...
8 april 2005 kl. 19:06

varför skulle inte artister kunna vända sig direkt till lyssnare istället för skivbolag eller staten (!) och säga "nu har jag dåligt med pengar. om ni vill att jag ska fortsätta producera hade jag hjärtligt uppskattat lite stöd."? tekniken att nå ut till miljoner finns ju redan. monopol livet ut + 70 år är lagom absurt. inte ens tungt investeringsberoende patent har mer än 20 års skydd, och även det skyddet är löjligt. 6 mån till 1 år för att få försprång i tillverkningsprocesserna är rimligt. detta hade balanserat upp förskjutningen inom (den ofta statligt finansierade) forskningen åt patenterbara uppfinningar som vi har nu.

skapare av undergroundfilm får redan idag sälja sin produkt innan de påbörjar projektet. bloggare kan leva på detta sätt. jag anser även att skatter bör betalas i första hand med fri vilja för att få sitt namn rosat på en central webbplats. sedan kan vi ta till "solidarisk" beskattning om pengarna inte skulle räcka till försvar, polis och rättsväsende - det enda staten bör pyssla med. på detta sätt hade det kanske blivit hedervärt att vara rik igen.

men att få gehör för såna här icke-tvångsidéer i skadeglada Jantesverige är väl för mkt att hoppas på.

Magnus sa...
9 april 2005 kl. 03:17

Blenda:

Kommenterar den där sidan:

Jag ser inte att Sigur Ros är positiva till att deras nya musik fildelas. Det är oftast på de senaste släppen som intäkterna finns. När priset sjunker, på grund av dalande försäljning, så försvinner säkert också marginalerna. (Parenteteiskt kan nämnas att klassisk musik verkar vara fortsatt dyr och sälja, kanske då de konsumenterna har bättre beställt och är "kräsna" - ANNARS går ju CD-priserna ner.) Detta verkar också gälla de band som Piratbyrån skriver ätr positiva till fildelning. T ex så säljer Svenska Akademien sin senaste platta via Bengans på sin hemsida för bortåt 170 spänn . Om jag lägger upp en sajt där jag bränner deras platta och ger bort för ynka 25 kronor med frakt, med färgkopierat konvilut, då begår jag ett brott och Svenska Akademien blir nog inte glada. Det är jag rätt säker på!

Sen skriver ju inte Timbuktu om att fildela låtar, utan om så kallade låtstölder, och andra stölder, som skaparna av musik gör när de skapar den.

Detsamma gäller ju Mr Dibbs!

Pär Mauritszon säger att dom säljer mera skivor om de piratkopieras. Men när inte skivor är ett medie som man säljer musik på längre? Vad säger de då? De har ju endast turen att just nu som lanserande artister leva i en kort teknisk övergångsfas mellan CD och nätverksdistribution. Inte sant?!

dubmood talar också om att sno samplingar, inte massdistribution. Även dessa "musikskapare" (jag har några plattor(!) med ...sånt ;-) får naturligtvis t ex STIM-pengar i radio och måste kontraktas om deras musik används i reklam.

Dave Kelly är visst kluven med sitt "I don't know"-svar.

Erik Hall hänvisar, ungefär som tidigare Pär, till att "de flesta ... köpter nog ändå skivan" (vilket de knappast gör när skivan som medie är passé), och han vill alltså ha inkomster av att sälja musik som är copyrightskyddad, d v s CD-skivorna.

Men sen är en del positivare och negativare också ser jag. En kul och bra genomgång annars, Blenda! (Nu slutar jag gå igenom den av tidsbrist... :-)

I alla händelser så... blir jag inte förvånad om musiker framöver tvingas

Magnus sa...
9 april 2005 kl. 03:22

...blir jag inte förvånad om musiker framöver tvingas sälja sig till företag som säljer fysiska saker, när inte konsertintäkter och t-shirtförsäljning räcker... samt skulle inte bli förvånad om, efter en period av konflikt där man inte tekniskt kan stoppa fildelning, attityderna ändras. Men jag anser inte att man kan skippa copyright för det. Den är en ynnest som varje konstnär är väl värd (och om det finns konstgenres där man accepterar att det snos, t ex bland samplande hip-hop'are, so what...

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.