Media-kalejdoskop IV/IV

Sist, men inte minst, ett inte helt svenskt "surfar-tips". Roland PM, numera boendes i USA, har senaste dagarna skrivit en rad intressanta bloggposter, t ex detta om uppslagsverket NE (inte helt politiskt neutral).

Liberalismen beskjuts även just nu, från olika håll. I Expressen både från en slags individualismen kritiserande vänster samt från en i mitt tycke intressantare höger. Individualismen och den frihet som denna gav är det verkliga framsteget under upplysningen men detta måste alls inte stå i konflikt med konservativa värderingar (att resultat av den frihetliga idétraditionen kallas liberala är okej för mig, även om jag anser att liberalism som överideologi/tro är ett snedspår; utilitarismen t ex ett, dock inte radikalismen fjärmande, sätt att avhända sig idealism). Det var i själva verket inom teologin, inom kyrkan, som en individcentrerad utveckling började -- om inte förr -- redan på 1100- och 1200-talet och Burke, en konservatismens förgrundsgestalt, försvarade under upplysningen med stor skärpa de frihetliga och demokratiska landvinningar som uppnåtts i kritiken av franska revolutionens radikalism. Frihetsperspektiv förutsätter alltså inte en radikal idealism.

En annan diskussion om den från radikalvänstern påstådda liberalismens skuld för massmord pågår förresten på Louise blogg.


(Min ambition/förhoppning att i fyra inlägg mest presentera snapshots ur mitt surfande de senaste dagarna, och inte sväva ut en massa, tror jag faktiskt otroligt nog lyckades :-). Inte alltför tidsödande var det ju.)

Comments

No responses to “Media-kalejdoskop IV/IV”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.