I Israel kör visst de flesta bilister kortare sträckor än i exempelvis USA. Bl a detta ska enligt detta klipp ha fått dem att sätta ett mål om att alla bilar ska vara elbilar år 2020. Det torde väl inte kunna uppfyllas för alla fordonstyper eller fordon avsedda att också köras i andra länder. I detta klipp visas i alla fall hur man kan lösa laddning och "tankning"/batteribyte:
Ska ren eldrift fungera i kyla lär uppvärmning av kupé ändå kräva lite fossilbränsle. Något hybridbilar erbjuder. El torde inte heller år 2050 -- om nu inte en osannolik utveckling av batterier sker -- vara huvudlösning för kollektivtrafik och godstransporter på väg. Mackar med traditionella pumpar kommer sannolikt att finnas kvar över mitten av detta sekel.
Men skulle el om ett antal decennier användas till bortåt hälften av transportarbete på väg behöver elproduktionen öka med 20-30 procent och satsning på en av de renaste samt billigaste energiproduktionsformerna, kärnkraft, kommer att krävas för både detta och för ersättning av äldre allt dyrare fossilkraft.
Jag anser ju inte att CO2 hotar oss (*), men inte heller oil peak (**), så varför anser jag detta är intressant? Dels förefaller eldrift ekonomiskt konkurrenskraftig, där oljepriset knappast kan förväntas sjunka till tidigare låga nivåer, och dels vore det bra om lägre oljekonsumtion förmår sänka efterfrågan på ett sätt så att ledande leverantörers -- muslimska arabländers -- inkomster något begränsas.
Utvecklingen måste dock drivas av marknaden och tycks ju innebära hybrider (nu även Mercedes A-Klass), men politikerna måste även möjliggöra för marknaden att ge ny billig el genom att sluta stoppa ny kärnkraft.
-------
(*) Se t ex miljöposter här eller min klimatblogg.
(**) Ett klipp med Peter Huber. Dagens pris är f ö inte så långt över det för 20-30 år sedan, och här ett diagram för köpkraft, från detta inlägg:
Uppdatering: En synpunkt om elhybrider och elbilar är väl även att de med sitt teknikinnehåll inom överskådlig tid kommer att bli mycket dyrare i inköp än fossildrivna, och även det kan nog göra att fossilbilar inte helt konkurreras ut, utan blir fortsatt viktiga, givet ett rimligt oljepris. Att högre pris för exempelvis hybridbilen tjänas in i drift inom några få år -- inte under bilens hela livstid -- lär vara en kritisk faktor för ett teknikskifte.
Vidare är en detalj för eldrift jag kom att tänka på, men ännu inte känner till fakta om, energiåtgång vid "rekonditionering" av litium i uttjänta batterier. Någon?
Ytterligare några länkar...:
* The Daily Galaxy: Will Silicon Valley Become the "World's Electric Car Headquarters"?
* Daily Mail 2007 om Tesla: The ultimate electric car that can outpace a Ferrari
* Daily Mail-artikel om några hybrider och elbilar på marknaden.
------------------------------------------------------------
Relaterat i "twingly-pressen":
DN: "USA och Sverige tar fram ny elhybridbil". Maud och amerikansk energiminister...
Ny Teknik: "Sverige och USA förlänger hybridprojekt med Volvo"
Ny Teknik: "Vätgaswankel blir hybrid"
DN: "Snacka om Ren-ault", om bränslecellshybrid (dock dyr, och vätgasproduktion energikrävande).
Sydsvenskan: "Ferrari gör miljöbil" - en elhybrid.
Sydsvenskan: "Tre nya Volvo-dieselmodeller i höst", och hybrid år 2013.
Andra bloggar om: samhälle, Israel, oil peak, miljö, teknik, kärnkraft, bil, bilen, bilism, elbil, hybrid, miljöpolitik
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Comments
3 Responses to “Elbilssatsning i Israel”
Ja Maud skall storsatsa på Svensk Miljöföretagande, det skall handlas stort!
Sverige skall som vanligt bli världsledande i milöbluff!
Nu börjar väl vaar och en ana ugglor i mossen! Klimathysterin är big buisnis! Stora pengar, många skön miljarder till landets affärsmän och stat!
Håll klimatkyrkan levande är elitens politik och folket skall pungslås!
100 mille förresten. Det är några spänn per invånare, för ett initiativ att ta fram en standard. Kanske en vettig satsning alltså. Kraftig uppsida -- kanske särskilt med tanke på USA:s medverkan, om den är genomseriös -- på en liten insats, även om jag helst sett att företag själva och spontant under utveckling av tekniker tagit fram standarder.
Var kanske inte konjunkturinstitutet som reviderade miljöpolitikens kostnadseffektivitet, men läste nyligen om en revidering där nämnda 9 och 4 miljarder kronor för samma resultat angavs.
Skicka en kommentar
Kommentera relevant och undvik invektiv.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.