Maria Rankka -- oberoende strunt-kommentar

Jag har aldrig förstått hyllningarna av Maria Rankka. Nu har jag iofs bara hört henne i media och läst artiklar, inte hennes böcker, men tvivlar på att det finns någon överraskning av djupare tänk bortom de klyschor jag hört.

För mig har hon ofta framstått som en megafon för motsatsen till konservatismens verklighetsförakring. Ett exempel jag såg häromdan är denna sekvens, från 2000, där hon i försvar av s k fri amnesti -- att de som vistas illegalt i Sverige kravlöst ska få stanna -- och just efter att Milld sagt att fall ska prövas enskilt, säger: "Jag tycker att det är rätt att ta upp enkilda fall. För det handlar om enskilda fall, det handlar om människor. Jag tycker att det är typiskt att de som förespråkar en reglerad invandring just säger att, 'Nää, vi ska inte titta på enskilda fall, vi måste se till regleringarna'." Obegripligt. Det är den fria amnesti som hon skulle försvara som innebär att man inte behöver ta upp enskilda fall, och hon kör en osannolikt billig samt oförsonlig retorik när hon pådyvlar de som inte förordar fri amnesti hjärtlöshet och att inte bry sig om människor. Det absoluta regleringsmotståndet innebär egentligen anarkism. Nästan alla, t o m Gudrun Schyman, försvarar reglerad invandring. Vet någon hur reglerad invandring kan undvikas (bortsett tillfällen av lagen upphävande amnesti)?

Nåväl. Den struntpost du just nu läser kommer sig av att Maria Rankka utsetts till Stockholms Handelskammares nye VD. Erixon citerar hennes svar på frågan om vad hon anser är viktigt:
"– Handelskammaren verkar sedan tidigare för att införa avdragsrätt för gåvor till kultursektorn. Det tycker jag är ett viktigt steg för att främja kulturell verksamhet i Stockholm."
För det första känns kultur, dels för denna organisation och dels i dessa tider, som minst sagt perifert. För det andra scorar nog Rankka full pott i tokigt uttalande när hon i andra meningen nämner Stockholms kultur. Ger intryck av acklimatiserad pamp och uttalandet gagnar knappast förtroendet för hur organisationen prioriterar. Och hur gagnas specifikt Stockholm?

Well, detta visar nog att hon har förmåga att bläddra i informationsmaterial, där hon fann att hennes nya organisation förordat avdragsrätt för gåvor till kultur... Kanske professionellt att välja att uttala sig om någon liten riskfri sak innan man satt sig in den organisation man ska leda ...men avdrag för kulturgåvor som särskilt viktig?!

I min okunskap trodde jag att Handelskammarens verksamhetsområde är internationell affärsverksamhet. Rankka kanske avser att underlätta affärerna stimulerande kinesiska och arabiska nya Stockholmsfestivaler? Vad vet jag.

Önskar ändå Rankka lycka till.

Comments

No responses to “Maria Rankka -- oberoende strunt-kommentar”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.