Muslim möter sikh i EDL på BBC Asian Network

Detta från tisdagens intressanta Nihal, på BBC Asian Network (mellan 31 och 40 min).



Känner inte till Guramit Singh och min kunskap om EDL usel. De tycks ju inte vara rasister som BNP och är delvis en slags folkrörelse mot brittisk invandringspolitik och i så fall ett demokrati-inslag. Många f d fotbollshuliganer ska de väl ha, men deras negativa rykte kanske överdrivet. Jag vet inte, men tuffa stolta britter som på gatorna utmanar de radikala muslimer som där sprider våldsam islamistisk anti-brittisk propaganda ...låter rätt.

-
Frågan Nihal ställer är visst "Are Hindus, Sikhs and Muslims too divided to unite against the EDL?", dvs implicerar att sikher bör bekämpa EDL. Nihal antyder från 8 min in i klippet på BBC:s sajt att brittiska asiater bör enas oavsett bakgrund och tro samt insinuerar att sikher i EDL är BNP:are och att EDL utnyttjar dem som invandrare. En sikh som ringer in ca 11 min in i programmet lever dock hellre under EDL än under muslimer (12:20) och anser att sikher istället bör integrera i brittiska samhället.

Programledaren driver envist idén att brittiska asiater ska enas i en grupp som ska motarbeta EDL, vilket känns märkligt. Återspeglar det mångkulturalismens ställning i Storbritannien?

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Comments

No responses to “Muslim möter sikh i EDL på BBC Asian Network”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.