Thailändare, tac... varför varnade ni inte i tid!!!

Jag rotade lite bland Perssons anteckningar (de där som kommer att ligga till grund för framtida memoarer, ni vet):



När inte Fritidsresor, inte UD och uppenbarligen inte ens kungen på hemmaplan kunde försona tabbarna genom att bli föremål för min utskällning, ja då blev jag så illa tvungen att omformulera tacket till Thailand litegrann. En statsmannalik flexibilitet, minsann. Och ilskan över att de var sena var ju genial, just nu i alla fall. Kanske både jag och Freivalds klarar oss nu, när nu radions ekonyheter okommenterat sände både hennes och mitt uttalande i dag...



Nu ska väl kungens kritik mot oss, meningen att ansvarstagande är bra, inte längre uppfattas som kritik mot oss. För säkerhets skull skåpade jag ut de thailändare... ...det storkapital som byggde hotellen som rasade och därför också är ansvariga inom ramen för god socialdemokratisk ideologi. Jag tryckte också på att det där varningssystemet (som det visst stod något i NY Times om att USA ska bygga upp åt dem) är något som vi kräver att de ska ta itu med och bygga. Ville skrämma dem lite - kan aldrig vara fel, tvärtom viktigt att med pondus visa vem som rular - och vi svenskar - ja, de där turistande bratsen alltså - är ju de som håller de här aningslösa små glada halvkineserna under armarna.



En bra dag.


Comments

3 Responses to “Thailändare, tac... varför varnade ni inte i tid!!!”

jinge sa...
16 januari 2005 kl. 17:41

Snyggt! Jag tänkte på samma sak när jag hörde ekot. Dåligt av Ekot att inte ifrågasätta..

Anonymous sa...
16 januari 2005 kl. 18:00

Tack! Ja, detta var en simpel spontan reflex på Perssons och Freivalds upprättelseförsök med hjälp av fogliga flata Ekoredaktionen. Som för övrigt just nu går i repris. Men nu frågar programledaren en korre om Persson skulle fördela ansvar på någon annan än sig själv, men journalist Arnander i Thailand svarar att, njae, nu är det så att det inte spelar någon roll vad Persson säger även om det är relevant o s v. Och efter detta kommer nu Freivalds tal om hur framtidens försvar ska se ut, att vi bara ska rädda folk i utlandet inte efter ett militärt anfall, eftersom det inte finns någon risk för det senare. (Försvarsnedskärningarna - där vi redan lär vara svagast i Norden nu - lär väl fortsätta. Inga komplicerade frågor från Ekot...

Men jag är inte bitter på att Guran och Freivalds får snacka i Ekot. Tror att Svensson förstått ett och annat nu, och jag får ju blogga när jag vill! :-)

jinge sa...
16 januari 2005 kl. 21:00

Jag och det värsta är kvar. Freivalds vägrar att svara på frågor med hänvisning till att det pågår en utredning. Samma stuk kommer Persson att köra med så hoppas man att kunna tiga ihjäl kritiken. Otroligt!

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.