Tvivelaktiga krigsbilder - uppsamlingsheat

Bloggosfären har senaste tiden närmast kokat över av diverse avslöjanden av tvivelaktiga mediebilder, så jag ska i detta inlägg redovisa vad jag sett efter en stunds surfning.


Denna bloggpost på Zombietime tar upp det mesta av de olika mer eller mindre makabra bilder vars avslöjanden under de senaste veckorna uppehållit bloggosfären, skrämt nyhetsbyrån Reuters samt oroat bland andra BBC (som publicerade kvinnan som får två hus lagda i ruiner ett par gånger med cirka en veckas mellanrum).

"Passion of toy" är t ex rubriken på en avslöjande bloggpost som lite tragikomisk speglar fotografers beteende. (Isolerat kan man som fotograf kanske tro att det är okej och endast värnandes barn, men samtidigt innebär ju greppet att man blir en del av propaganda för den ena sidan. Det borde fotograferna begripa.) En bildserie i New York Times med en död ung man, med sin gröna keps -- en i andra roller använd keps -- i ett stadigt grepp i handen, går inte heller av för hackor... tja, det är väl kanske det den gör iofs?! Mr. Green Baseball Cap.

rifleman_burningtires_lebanon_cover.jpg6a00d83451c1db69e200e54f6067ba8833-640wi.jpg6a00d83451c1db69e200e54f6057e88833-640wi.jpg
Destruktion av bildäck. Foto: Adnan Hajj.


Det finns dock ytterligare ett par nämnvärda saker som inte Zombietime tog upp (nej förresten, det finns säkert hur mycket som helst oupptäckt). Jag ser dels inte att denna händelse är med, där NYT den 7/8 på förstasidan tog med en förmodad Hizbollywood-bild tagen av (trumvirvel) ingen mindre än den Reuters-fotograf som lystrar till efternamnet Hajj!

Vidare har tydligen en person på bloggen Little Green Footballs (som bloggade om bildmanipulatören Hajjs verksamhet) fått ett anonymt, från Reuters skickat, antisemitiskt formulerat dödshot. (Hm... vem på Reuters skickade det? Är kanske Hajj bara en i ett Reuters-gäng som godtar förfalskning i propagandasyfte, eller vad? Iofs inte helt förvånande om så vore.)

Nåväl. Louise skrev en mycket bra post kring bildpropagandan med en vettig analys!

En sista ytlighet (läs Louise sen!!): Green Helmet har kamouflerat sig i vitt.



-

PS. Usch... Jag ska nog hålla mig till tråkiga analyser. Såna här ytligt spektakulära inlägg är jag rädd kan generera läsare (och krav)! :-o Nå, ville väl kanske boosta min comeback en smula...

PPS. I Opinion Journal finns en "överkokning" i fraud-letandet. De medger att de spekulerat fel. Ger sig gör däremot inte de som här jagar en amatörfotograf för att de menar att röken på en bild som fotografen tog efter att ett kapat plan den 11/9 störtat är editerad.

PPS. Nu ryker det allt ur mina öron... Har dock ingen bild än! Äh, fixar jag!

Comments

No responses to “Tvivelaktiga krigsbilder - uppsamlingsheat”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.