Brittisk islam och känslig polis

En post med några rader ur Melanie Phillips bok Londonistan.

På sida 54-55 beskriver hon hur brittiska polisen, även efter terrordåden i London, strävat efter att hålla sig väl med muslimer -- bygga broar:
"Strategin är att vinna över en majoritet av de brittiska muslimerna; så polisen går ner i brygga för att visa sympati för dem och respekt för deras religion."
Phillips berättar hur polisen i Nottingham efter bombdådet i London, , i syfte att visa sympati med muslimerna som enligt polischefen mötte islamofobiska attacker, delade ut gröna band till invånarna. (Nyligen har förresten brittiska polisen, för att visa muslimer hänsyn, infört skor för polishundar; se EveryKindaPeople.)

I Bedford (f ö hemtrakt för bloggaren Lionheart, som p g a brottsutredning om islamofobi flytt Storbritannien för exil i USA; min kommentar) beslöt polisen att vid hembesök och husrannsakan ta av skorna samt aldrig ta med hundar, men även att undvika besök före gryningen, då muslimer kan vara upptagna i religiösa handlingar (“spiritually busy”).

Phillips kritiserar polisens strategi att vinna över muslimer som förnekar att problem med islamisk terrorism finns, då det inte bara kommer att misslyckas utan även omöjliggör polisens arbete. Polisen stoppade även delar av ett regeringsförslag rörande antiterrorism samt motsatte sig att extremistiska Hizb ut-Tahrir olagliggjordes (Jihad i Malmö om Hizb ut-Tahrirs koppling till terrorism), då polisen menade att de då skulle drivas under jorden (not: Daily Mail, 2:a december 2005).

Phillips fortsätter:
“Vad värre är, detta konceptuella misslyckande att förstå kopplingen mellan ideologi och terrorism drev poliserna att söka samarbete med de människor som borde ha oroat dem mest. De träffade regelbundet Islamic Human Rights Commission för att diskutera säkerheten i muslimska områden, trots att deras officiella rådgivare var Al Qaidas nyckelperson, Muhammed al-Massari [*]. Vid olika konferenser för diskussion om terroristhotet uttalade höga polis-officerer sin respekt för Muslimska Brödraskapet och dess brittiska dotterorganisation, Muslim Association of Britain, trots dess extremistiska uppfattningar och stöd till terrorism i Irak och Israel. Detta upprörde närvarande sekulära muslimer, som i protest uttryckte att genom det intima samarbetet med sådan extremism förrådde polisen det muslimska samfundet.”
[*] Daily Express, 1:a september 2005.

Att "sekulära muslimer" motsatte sig polisens samröre med extrema islamister behöver knappast betyda att de är emot islamisering. Kritiken lär även kunna syfta till att skapa förtroende i långsiktig strävan mot ett mer muslimskt samhälle.

Brittiska polisens hållning torde vara den vår vänster samt miljöpartiet har, men även många socialdemokratiska och borgerliga politiker, och torde innebära s a s friktionsfri islamisering. Trots den oro över utvecklingen som uttrycks bl a på bloggar är mitt intryck av att det inte är tillräckligt. Bloggen EveryKindaPeople hoppas berlinarna vaknat upp när de protesterat mot ett moskébygge men redovisar även att 180 moskéer nu uppförs i Tyskland. Några städer i östra Tyskland var när jag var där i mitten av 90-talet rätt dominerade av muslimer, och landets muslimer ska enligt en undersökning ha radikaliserats kraftigt, inte minst unga. Protester känns ofta desperata under det att islam undan för undan vinner insteg på väg mot sitt mål.

Ett grundproblem tror jag är relativism, och speciellt multikulturalism. Den kräver underkastelse mot minoriteter och genomsyrar universitet och institutioner. Kan slutligen nämna imamen och moderatpolitikern Adly Abu Hajar, som ska ha lett en shariadomstol i Malmö, och som i Islam Online sa "Sweden is the best Islamic state now".


Länkar:
* Kortare intervju med Phillips i National Review, om boken Londonistan.
* Bloggpost i Magasinet Neo: "Melanie Phillips: 'Liberalismen är moraliskt paralyserad'". Du hittar här även en ljudfil med Melanie Phillips föredrag på Neos konferens Islamism in Europe -- hörvärt!!!


Kan även nämna Falkblicks post "Antidemokratiska idéer vitt spridda bland Englands muslimska studenter", som inleds:
"Brittiska tidningar rapporterar idag om en undersökning av muslimska studenters politiska idéer. Resultatet är minst sagt alarmerande. En tredjedel (än mer om man endast räknar de som inte svarade “vet ej) anser att det kan vara rättfärdigat att döda i islams namn.

Det är samma visa över hela linjen. 40 % anser att muslimska män och kvinnor inte ska få umgås fritt. 25 % hade liten eller ingen respekt för homosexuella. En tredjedel är för införandet av ett globalt muslimskt kalifat, etc."


Se även min nästa post, med brittiskt nyhetsinslag om multikulturalism och islam.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Relaterade twingly-länkar:
* SvD: "Rushdie överväger bok om fatwa"
* SvD: Naiv ledarartikel om att sekulära Turkiet var nationalistiska och islamiska AKP upplöser civilisationernas kamp.
* DN: Liberalen Carl Rudbeck går på muslimers apologetik beträffande sharia.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Comments

No responses to “Brittisk islam och känslig polis”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.