Reportage om lärares vardag i Alby och Kista

Idag i Sveriges Radio: Tendens.

Det är lärarna Cathrina Wadecki i Alby och Maja Lundberg i Kista som bl a beskriver vilken syn barnen har på sig själva och "svennar".

Så här inleds en intressant intervju med Maja Lundberg:

- Alla barn på den här skolan är barn till invandrare.

- 100 procent?

- 100 procent, ja.

- Får du frågan någon gång, vad är det att vara svensk?

- Nä, alltså en flicka viskade en gång så här "-Fröken, är du verkligen en svenne?", och det viskade hon lite förfärat, så här som att "-Hoppas att du inte är svenne!". Men då sa jag att jag är det, och jag är det. "-Är det säkert?" sa hon. "-Ja", sa jag. Och sen slutade samtalet där. Men, alltså, det var inte positivt.

Svenne är någonting... det är liksom människor som dricker mycket, som är olyckliga, som visar sina kroppar på sommaren, som lever ihop innan dom är gifta och får barn innan dom är gifta, som går och håller varandra i hand på gatan och pussar varandra på gatan öppet. Så det är någonting väldigt fel. Haram, som många barn säger här. Haram-begreppet använder många barn varje dag här. Det är synd, alltså. Då var jag en sån syndig människa alltså, i hennes ögon.

- Betyder det att dina sju-åringar [...], betyder det att dom kanske inte vill ens vara som svenskar?

- Ja dom vill inte vara som svenskar. Jag har frågat dom. Jag har frågat barnen "-Vill du vara svensk?", och alla säger "-Nej". Och då säger jag "-Men du är ju svensk, du är ju född här, du är ju svensk". "-Nej, säg inte det, säg inte det! Min pappa och mamma kommer från Somalia, från Eritrea, från Irak, och då är inte jag svensk." "-Ja, fast du är född här och då räknas man som svensk." "-Nej, jag tillhör mina föräldrar" säger dom då.

Lyssna på den intressanta fortsättning av intervjun med Maja här.


Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Comments

No responses to “Reportage om lärares vardag i Alby och Kista”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.