Antisemitism i Oslo

Förutom i Malmö, eller i Stockholms och Göteborgs förorter, är antisemitism nu ett vanligt förekommande inslag i Oslo, skriver Document.no vars artikel nämner dessa vittnesmål från anonyma lärare (vågar inte uttala sig offentligt):

Lärare 1, kvinna:
Det förekommer en ständig uthängning av judar. Allt från skämt till uppenbara mordhot. "Det står i Koranen att man ska döda judar, alla riktiga muslimer hatar judar. Judarna skulle dödas om de kom hit till skolan", finns det elever som säger. Att berömma Hitler för vad han gjorde med judarna är ett annat vanligt talesätt av elever på min skola. Det värsta med detta är att judehatet blivit helt legitimt i stora grupper av elever med muslimsk bakgrund.

Lärare 2, man:
Jag ser judehat särskilt i samhällskunskapslektionerna. Elever säger att judar kontrollerar allt, hela västvärlden kontrolleras av judar. Flera säger även att de beundrar Hitler för att han dödade judar. "Attacken mot tvillingtornen i New York den 11 september 2001 var det judar som låg bakom." I min klass är det så att om någon säger att de stöder terrorism finns det de som protesterar. Men om någon ger uttryck för judehat är det ingen som protesterar.
Lärare 3, kvinna:
Flera elever hånler när jag talar om holocaust. En pojke reste sig upp och befallde mig att sluta tala om judar och holocaust. De flesta av dessa barn är födda och uppväxta i Norge. Jag finner det chockerande att det är möjligt att växa upp i Norge med sådana attityder.
Lärare 4 man:
"Jävla jude" används ofta som skällsord under lektionerna. Hade jag varit en jude skulle jag ha känt det som mycket kränkande. Dessa uttalanden är ett stort problem.

NRK (norsk television) har en artikel som även innehåller en video om hur judar upplever antisemitismen i Oslo.

(Bör förresten inte statsminister Fredrik Reinfeldt ta upp -- i tal/utspel med tyngd -- det oacceptabla att judar ofredas på Malmös gator? Kommer det inte att ske på grund av alliansens dialog med muslimska organisationer förordande politisk islam? Hoppas inte det.)

--
Snarlik tidigare post, om situationen i Kista och Albys skolor.

Relaterat i media: SDS, SkD, Dagen, GP, GP(2)
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Comments

No responses to “Antisemitism i Oslo”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.