Westergaard: De underminerar våra demokratiska traditioner

Kurt Westergaard intervjuad i dansk television:

youtube


Från Vlad Tepes. Följande utifrån ett svagt transkript och vad jag uppfattade med mina svenska öron:

TV: När du besöker Kurt Westergaard, finns det bara en plats i huset där PET kan filma, och det är här i arbetsrummet. Vi har bett Kurt Westergaard att blicka tillbaka och beskriva läget fem år efter det hela började, när pennan mötte pappret och han ritade den nu världsberömda Mohammed-teckningen.

Kurt: Teckningen var ju avsedd att stödja yttrandefriheten och naturligtvis hade jag då inte kunnat föreställa mig att det kunde bli så här.

TV: Idag är det ett nyårskort Westergaard arbetar med.

Kurt: Ett något sent nyårskort som jag blev inspirerad till efter yxmannen besök.

TV: Men på väggen hänger hans Mohammed-teckning.

Kurt: Man kommer till en situation där vi har ett slags, vad ska man säga, kulturkrig som vi borde ha löst. Och det borde vi naturligtvis ha vunnit. Vi företräder demokrati och yttrandefrihet och vi ska därför inte böja oss för en religion som kräver suveränitet över... alltså, demokratin och yttrandefriheten.

TV: Efter Mohammed-teckningarna följde ambassadbränning och kriser med terrorplaner mot konstnärerna.

Kurt: Så är frågan för många där hemma, skulle det varavärt detta? Det tycker jag att det har varit.

TV: För Kurt personligen hade teckningen stora konsekvenser. Senast en somalisk man som beväpnad med en yxa bröt in till hans hem strax efter nyår. Men det som betyder mest för honom är fortfarande principen.

Kurt: Jag anser att vi har ska stå fast vid våra värderingar. Vi har tagit emot främlingar på ett bra sätt då vi har gett dem allt -- de har Internet-uppkoppling, fått någonstans att bo, pengar, de har det bästa för sina barns välbefinnande, så de har ju de allra bästa möjligheterna till en fin framtid i Danmark, gratis utbildning och så vidare. Det vi vill förmedla, och det är vad jag anser är rätt, är att man verkligen säger att våra demokratiska traditioner spelar in. Här är det alltså yttrandefriheten.

TV: Kurt Westergaard anser att islamisterna och fanatikerna är före honom, 1-0 [Kurt: Det är en seger för dem] i kampen mot yttrandefriheten.

Kurt: Det finns saker som hänt på senare tid som har bedrövat mig. Jag tänker på Politikens yttrade ursäkt. Och det finns ju även andra som, vad ska man säga, har varit mycket tillbakadragna i den här frågan.

TV: Problemet efter Mohammedteckninganrna, är självcencuren.

Kurt: Självcencuren är på många sätt …osynlig. Eller den fungerar utan att upptäckas. Den fungerar i folks huvuden. Nu tror jag att många kreativa intelektuella har blivit väldigt mycket fundersamma och som diskret utövar det jag menar är en självcensur.

TV: Men vad är det de inte vågar säga?

Kurt: Jag vågar inte att säga något som på något sätt kan tas som… kritik, kanske mer eller mindre oförskämd, mot islamiska [former?]. Och det är beklagligt.

TV: Speciellt Politikens ursäkt för att ha tryckt Mohammedteckningarna har skakat Kurt Westergaard.

Intervjuare: Vad anser du är problemet med den ursäkten?

Kurt: Problemet anser jag är att vi sviker våra egna demokratiska ideal. Alltså sviker yttrandefriheten. Jag anser jag är fel.

TV: Kurt Westergaard menar att många [inom media?] i Danmark utövar självcensur helt enkelt eftersom de är rädda.

Kurt: Jag har stor respekt för att folk är rädda och jag kommer alltid ta det på allvar. Jag aldrig skulle trakassera någon, men jag vill säga att ... det här fungerar inte. Det fungerar inte. Alltså, det gamla uttrycket från 30-talet när nazismen kom var uttrycket appeasement (=eftergiftspolitik), alltså det att man på något sätt skulle försöka hjälpa situationen genom att inte såra andra mäktiga krafter.

TV: Är det likadant med islamisterna idag?

Kurt: Ja, det anser ja, och det tror jag inte leder oss någonstans. Och det kan ge de mörka krafterna möjlighet att kräva ännu mer inflytande.


Relaterat i media: BLT, TA, SDS, HD, DN
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Comments

No responses to “Westergaard: De underminerar våra demokratiska traditioner”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.