Finns det inskränkta muslimer? I språket alltså?

Fick syn på denna tweet, där en person undrar om det finns sådant som exempelvis "kristofobi" eller "ateistfobi".

Hörde häromdan i radions P1 uttrycket "inskränkt kristen". Ett självklart uttryck ingen torde ha reagerat på och jag tänkte att motsvarande uttryck för en muslim säkert var lika omöjligt som det nästan förväntas att man ska uttrycka sig så om kristna.

Eller? Kanske kan testas på nåt sätt? I Google får man nu 513 träffar på uttrycket "inskränkt kristen", men bara 5 träffar på uttrycket "inskränkt muslim".

Självklart borde med någon systematik flera uttryck testas, men... Har i alla fall gjort detta nu, har du synpunkter så kommentera gärna.

Kanske ingår en tuffare attityd mot det egna i ett mångkulturellt projekt, där vi inte får vara kritiska mot det främmande men bör vara desto mer kritiska mot vår egen kultur?

I progressiv akademiska miljö torde detta vara legio, men det har nog sina poänger i det att en stark part bör vara noga med att visa hänsyn. Annars är nog normalt sett (utanför progressiva sammanhang) människor inte så kritiska mot kristna. Dock tycks islam av "progressiva" och i media fått mer eller mindre status som en progressiv kraft. Frågor om islam besvaras ofta av muslimer själva, utan alternativa bilder.

-
(Gjorde f ö för några år sedan en liknande googling, på uttrycket "[religionstillhörighet] outraged".)

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Comments

One response to “Finns det inskränkta muslimer? I språket alltså?”

Cello Jr sa...
2 november 2011 kl. 18:40

Bra tankegång! Visar att du tänker! Vilket säkert många fler gör än de som bloggar, men de som tänker som vi i just sådana här hänseenden är maktlösa visavi den genomslagskraft (mind control!) de gamla medierna har.

Tänker på min fru. Hon läser aldrig bloggar, inte ens min, hon är moderat, fast i fråga om invandringen är vi ibland eniga, fast hon tycker att jag är för extrem, nästan rättshaverist. Förmanade mig att inte rösta på SD etc.

Typisk bild eller hur?

De som sätter den politiska dagordningen, alltså varken du eller jag, vet verkligen vad dom sysslar med, eller hur?

P.S. Måste tillfoga, ge inte upp! Jag håller definitivt inte med dig om allt, men du är på många sätt sympatisk, fast jag tycker mig förmärka en viss intellektuell utmattning (genom sig själv känner man andra).

Din. . . eller vår uppgift, är hopplös. Förmodligen. Men nå't måste man ju göra i vänta på undergången, eller hur? T ex blogga!

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.