Ken Rings demografiska och ungdomsbrottspolitiska analys. Vad säger politiker? Expo?

Apropå rubrik, förakta inte "mannen på gatan"! Nej, jag tror inte att Ken är demograf och kriminolog, men han kan nog vara väl så uppriktig som vad forskare i många fall lyckas med och talar ju utifrån erfarenhet.

Nåväl. Malou von Sivers hade ett rätt underhållande samtal med Ken Ring den 2 oktober 2009. Här ett knappt 19 minuter långt klipp. Malou nämner (ca 14:30) Kens verbala attack mot prinsessan Madeleine. Han svarar att det inte var på allvar, att han är gatupoet och betongbarn, men även att hans kompisar har stora problem i vårt samhälle och ser en...
"...utveckling som är helt katastrofal om man kollar på hur det ser ut idag. Bilarna brinner över hela Sverige liksom, och det är..."

Malou: "Vad ser du för utveckling i det här, för det är ju så att Sverige glider ju isär..."

Ken: "Det glider isär nåt grovt, och jag tror att det kommer att bli en stor skillnad på storstäderna från landet i framtiden. Jag tror att storstäderna kommer att i princip vara väldigt svårt att hitta svenska människor i i framtiden, och jag tror att ute på landet så kommer dom nästan bara att vara svenskar. Det tror jag är utvecklingen, för det känns som att... Alltså i Stockholm där jag fick höra att det var 800 000 med invandrarbakgrund, i Stockholm, av 2 miljoner liksom, och det är... det är siffror som kan säga rätt mycket om framtiden liksom."

Malou: "Och arbetslöshet som växer, inte minst i dom kretsarna."

Ken: "Som växer hela tiden, och jag tycker att det är tragiskt och jag tror att man måste ta tag i det nu ordentligt om man ska kunna göra någon ändring överhuvudtaget, i framtiden."

Malou: "Vad ska man göra då? Politikerna vet ju inte, det ser ju ut så."

Ken: "Jag vet inte. Jag är inte en sån som brukar lägga mig i sådär mycket i politik, men jag tror nog att man måste -- jag tror man måste titta i tidigare åldrar. Alltså, ska man försöka rädda en arton- tjugoåring som idag begår rån, så måste man nog ge han en fotboll när han är fem år, tror jag, för att han inte ska välja...

Malou: "Sporten är en bra...?"

Ken: "Ja, alltså bara ge människor en inspiration, bara nånting, vuxna förebilder fast i en tidig ålder innan man får chansen att se resten av världen som man vill utforska själv liksom."

Malou: En evig fråga har ju varit, ska man verkligen låta människor bo i områden som Rinkeby, Rosengård och så, eller ska man försöka bryta upp dom här olika områdena?"

Ken: "Jag tror det är för sent för den diskussionen liksom."

Malou: "Det är för sent?"

Ken: "Ja, jag tror det. Nu handlar det om... Jag tror att det handlar om att ta tag i dom som är här nu. Jag är inte... jag känner nästan bara invandrare, alla mina vänner är invandrare och vi är andra generationens invandrare liksom, och jag tror vi måste rädda oss först alltså, våra barn och..."

Malou: "Och hur gör man det då?"

Ken: "Jag vet inte. Alltså man får... Jag tror man kanske... jag vet inte och det här kommer att låta hur sjukt som helst, men man kanske borde minska invandringen lite. Man kanske borde sänka den lite, så att man faktiskt kan ta hand om dom som är här liksom. För att idag så känns det som om..."

Malou: "Det är lite kontroversiellt att säga från en som..."

Ken: "Väldigt kontroversiellt! Jag är nästan chockad över att säga det själv allltså, he-he! Nu kommer vem som helst att komma och säga..."

Malou: "Man ska lägga fokus på dom som är här?"

Ken: "Jag tror att man ska lägga fokus på... men samtidigt, också, måste man säga att Sverige, vi har redan visat att Sverige tar in invandrare och det har vi redan bevisat på nåt sätt, och nu är det väl dags att ta upp Sverige till landet som det faktiskt egentligen är, alltså. Det finns... vi är ganska långt ner alltså i samhällets... alltså om man jämför med resten av Europa och så där, och det känns inte rätt på nåt sätt, för Sverige är ett underbart land. Sverige är ett land som jag älskar ut och in och alla mina vänner älskar det och vi har bott här sen vi föddes. Vi har bott här i 30 år, jag och mina polare, och vi är allt från zigenare till araber till negrer till liksom allt. Eh, negrer ska vi inte säga, men... Men i alla fall, vi är här allihopa och det känns som att bara fortsätta och fylla på för att vi ska "se bra ut" i andras ögon, det kanske är lite fel. Jag tror det är bättre att kanske börja jobba med det som finns här, istället för att bara fylla liksom."

[...]

Ken%20Ring%20om%20sjukdom%20i%20familjen


Relaterat i media: DN: Reinfeldt: Vi har valt rätt väg i asylpolitiken, SvD Brännpunkt: Nyanlända ska inte fastna i utbildning, SMP: Kammarens populister
Andra bloggar om: , , , ,

Comments

No responses to “Ken Rings demografiska och ungdomsbrottspolitiska analys. Vad säger politiker? Expo?”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.