Avpixlats öppna kommentarspolicy? Exempel (minor gubbvarning...)

Ser Johannes Jakobsson på twitter diskutera med ett så kallat "#svpol-troll", en ofta anonym mot invandrare hetsande, som vanligen slussats till twitter via rasistiska Avpixlat. Johannes menar att Avpixlat inte är transparenta, bland annat med tanke på kopplingen till SD. Bortsett från att Avpixlats vinkling och intolerans mot fakta är uppenbar (de raderar och blockar) håller Johannes argument. (Detta trots att public service tycks sämre granska samt ge större utrymme åt vänstern samt att journalister ofta ideologiskt är vänster.)

Skrev i går en kommentar på Avpixlat, i en post om en grekisk idrottskvinna som efter en grovt rasistisk kommentar stoppades från deltagande i OS, men min kommentar raderades. Jämför den med en annan kommentar som ej raderades:

Raderat:


Ej raderat: 



Uppdatering (av denna trams-post): Först kan nämnas att jag upptäckte den andra kommentaren ovan just innan jag idag skrev denna post, och kände alltså inte till den när jag själv kommenterade.

Kan även nämna att ett anonymt troll skrev att han önskade ligga med kvinnan jag kallade snygg, nämligen följande ej raderade eller kallat sexistiskt:



Nedan skärmdump på respons jag fick.

Medger att jag trollade, alltså fiskade efter Avpixlat och deras läsares reaktion på en positiv attityd till somalier. En positiv attityd till alla oavsett etnisk bakgrund är min attityd och därmed var min kommentar även positiv till hon som fällt rasistiska uttalanden såsom människa (varför jag även är positiv mot Avpixlat-folk som människor, men de bör sluta hetsa mot invandrare). Tydligen kan de inte se jämförelse med somalier som komplimang, där någon menade jag "vidrigt" förolämpade då jag beskrev både grekiskan och somalier som vackra. Om den som skrev om önskad affär med kvinnan lagt till att somalier också är attraktiva hade denne alltså raderats och anklagats för sexistisk förolämpning. Att lika mycket gilla vita och icke-vita, se människor som individer, är för Avpixlat "omvänd rasism", eller "verklig rasism".


(Flera andra kommenterade att kvinnan var "snygg".)

Comments

No responses to “Avpixlats öppna kommentarspolicy? Exempel (minor gubbvarning...)”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.