Skolpolitiksderby: fp-m 1-0


Ur aktuellt moderatförslag:
"Den moderata ”Utvecklingsgruppen för lika möjligheter” har till uppgift att lämna förslag på hur moderaternas jämställdhetspolitik kan förnyas. Utvecklingsgruppen har nu kommit med en delrapport kring jämställdhet i skola och förskola.

Gruppen presenterar fem förslag i delrapporten:

* Utbildning av nyckelpersoner inom skolan och förskolan
* Integrera jämställdhet i lärarutbildningen
* Jämställdhetsmärk skolan och förskolan
* Öka antalet män inom skolan och förskolan
* Bedriv informations- och opinionsbildande verksamhet"

Om aktuellt folkpartiförslag:
"Lärare och rektorer får allt mer att göra. Men det är inte det pedagogiska arbetet som kräver mer tid, utan administration. Avskaffa därför den onödiga byråkratin, föreslår den grupp som ska mejsla fram folkpartiets skolpolitik för nästa mandatperiod.
— Det handlar om många detaljrika planer och program som ska skrivas i varje skola. Vi politiker lägger hela tiden på nya uppgifter på skolan, säger Christer Nylander som leder gruppens arbete."

Den av moderaterna föreslagna jämställdhetsmärkningen är naturligtvis (jämte andra problem) ytterligare byråkrati, och förefaller bygga på ett -- visserligen inom universitet och lärarutbildningar omhuldat -- strukturalistiskt teoribygge. Utöver förslagets ickemoderata (snarast myrdalska) förmyndarinnehåll undrar jag om dess argument, att flickor mår och utvecklas bättre genom att styras till att umgås mer med pojkar, har något vetenskapligt stöd? Vill minnas att motsatt resultat för kunskapsmässig och ev. även personlig utveckling påvisats.

Moderaterna beskriver jämställdhet som ett eftersatt samhällsproblem och antar som sagt vänsterns strukturella frihetsbegrepp, men jämställdhet finns i skolans styrdokument, krav på skolans verksamhet och inom lärarutbildning. Vill moderaterna bara vara det mest progressiva och radikala partiet? För dem som önskar det finns andra partier.

-

Helt vid sidan av detta ser jag att FP, med ett bra exempel ur verkligheten, fortsätter att driva på för att eliminera hindren för ny kärnkraft. Bravo!

--------------------------------------------------------------------------------------
Twingly-tillbakalänk:
* Gudmundson i SvD: "Könsbrännmärk inte skolorna". Per lär få kritik för biologiskt perpektiv, men levererar sist sedvanlig balanserande antites, där borgerlig jämställdhetspolitik benämns som tagen ur Grottbjörnens folk. Inkonsistent?

Andra bloggar om: , , , , ,

Comments

One response to “Skolpolitiksderby: fp-m 1-0”

16 augusti 2008 16:47

Sanslöst att nu även moderaterna svalt den radikalfeministiska retoriken. När jag gick i skolan på 1950 och 60-talet var det fult att vara plugghäst om man var kille. Men på högstadiet hände något. Killarna blev mer intresserade av att plugga. Då hade vi inte bara kvinnliga lärare som saknade auktoritet eller som favoriserad flickorna med gulstjärnor och dylikt i småskolan. Då hade vi manliga lärare som även om de ibland var hårdhänta ingav respekt.
Att pojkar idag får sämre betyg beror säkerligen på att flickorna favoriseras av de kvinnliga lärarna dvs att det kvinnliga är norm.
Om inte pojkar får behandlas efter sitt eget kynne utan ska formas efter kvinnliga normer så tappar de intresset i allt för många fall.
Hur kan Ingemar Gens och moderaterna förklara att det finns så många välutbildade män trots att pojkar enligt dem skulle vara så ointreserade av att plugga?
Kalle Strokirk
Liberal moderat

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.