Nigel Farage om euro-krisen i RT

UKIP:s partiledare Nigel Farage, bl a om hur lägre ränta på Irland vid eurons införande orsakade fastighetsbubblan, att olikhet mellan länder gör att euron misslyckas men även att valutor kräver kontroll och att detta därför är en demokratikris.

Farage tycks vara oerhört pessimistisk om euron och ekonomin men lite optimistisk om ...EU:s förestående fall. ;) Får han fel om något? Vilket?



Flera frågor från mig som amatör:

Krävs för kontroll och legitima beslut att autonoma stater handhar valutor? Gör bl a statens ansvar mot sina medborgare vid problem med det ekonomiska instrument och den ryggrad som valutan är att problem i en valutaunion pga skillnad mellan länder skapar intressekonflikt mellan ingående länder (om kompensation, konvergenskrav mm) som kräver en permanent konfliktfylld förhandling? Kräver effektiv hantering av euro en superstat?

Jag föreställer mig att ett mer statslikt EU eller Euro-område krävs om euron ska kunna räddas och man kanske inte ska utesluta något scenario, även om Grekland, Irland och några andra länder kraschat?


Uppdatering: Oavsett vad man gör tänker jag mig att det är viktigast att det görs med respektive lands medborgares vilja i ryggen, alltså efter omröstningar.

Andra bloggar om: , , , ,

Comments

One response to “Nigel Farage om euro-krisen i RT”

Silver sa...
20 december 2010 kl. 08:45

Pedagogiskt förklarat:

http://www.e24.se/analys/makroekonomi/eurosamarbetets-sonderfall-inte-langre-otankbart_2489275.e24

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.