Om social resp. kulturell/religiös integration

Ett par lite oroande nyheter om för det första misslyckad integration och för det andra något man skulle kunna benämna radikal islams strategi i väst, om sharia-banker.


I. Integrationsmisslyckande i Frankrike

I torsdags stod i Telegraph.co.uk en artikel med rubriken
Muslims are waging civil war against us, claims police union
Artikeln beskriver att 2500 polismän i år -- d v s 14 per dag i snitt -- skadats av muslimsk förortsungdom, som utkämpar en slags intifada mot polismyndigheterna. (En överslagsräkning utifrån att Frankrikes befolkning är 6 gånger den svenska ger att andelen skadade polismän i år kan vara mellan 2 och 3 procent av landets poliskår, givet en s a s jämförbar polistäthet.)

Enligt polisen har ett tabu brutits att inte anfalla poliser och nu anfalls de så snart de försöker arrestera någon. Därför efterfrågar nu polisen vapenbestyckade fordon i områden som har blivit "no-go-zones".

En fackföreningsrepresentant för polisen uttrycker att man är i ett tillstånd av inbördeskrig med radikala islamister. En annan facklig representant för den största fackföreningsorganisationen menar dock att talet om inbördeskrig är överdrivet och att det ökade antalet skadade poliser bara visar att arbetet med att ta tillbaka förlorade områden från kriminella gäng fungerar.

Vad man ska tro? I alla händelser sker detta i förorter där enormt stor arbetslöshet och kriminella gäng synes vara grundorsak till problemen. Tyvärr ser vi i exempelvis förorter i Göteborg att problemen med unga kriminella gäng ökat de senaste åren.

(Att muslimska ungdomar är mer kriminella än svenska stämmer inte; Bloggen På jättars axlar gjorde en bra analys här! Vidare vet vi att alkohol leder till våldsbrottsligheten och vilken är islams attityd till alkohol...?)

Jag drar mig även till minnes denna debattartikel från en ung i Botkyrka, där personen beskriver hur unga föraktar polis och samhället och i princip lever som i kriminella gäng där man exempelvis skulle tjalla inför rån eller vid brott överhuvudtaget (bloggade om den här).

OBS: Ikväll var det tydligen ungdomsgäng som går bärsärkagång i Göteborgs nordöstra stadsdelar. (GP, DN) I Angered, Hammarkullen, Hjällbo, Lövgärdet och Gårdsten har flera ungdomsgäng, i skydd av mörkret från kvällens strömavbrott, åkt runt och kastat sten på de flesta skolor och köpcentrum men även på ålderdomshem! (Man får hoppas det senare var misstag.) Biskopsgården har de senaste åren blivit mycket farligare på kvällarna och det som händer just nu i kväll -- eller utvecklingen i Biskopsgården och i Stockholms förorter -- är helt säkert delvis eller i hög grad av samma karaktär som problemen i Frankrike, där utanförskap och segregation spelar en stor roll. (I sex stadsdelar i Göteborg når sysselsättningsgraden inte upp till 50 procent. Källa: GP.)

(Stora delar av Göteborg var alltså utan ström ikväll (GP).)


II. Islamiska sharia-banker även i Schweiz

Det jag tar upp här handlar inte direkt om utanförskap, men min slutsats blir att vi inte kan ge vika för de lagar som vi har i vårt samhälle beträffande exempelvis jämlikhet. Att inte ge efter kan också vara ett sätt att få verklig integration på villkor där vi inte backar på vår syn på mänskliga rättigheter. (Vår syn på mänskliga rättigheter har f ö även en majoritet av muslimer i väst.)

Vet inte om ni känner till att Schweiz har relativt många muslimer. Enligt en islamisk organisation är cirka 5 procent av befolkningen muslimer (källa), men en något lägre andel enligt andra uppgifter; cirka 3,5 procent är en uppgift man kan finna (Oriana Fallaci angav förresten 10 procent...). I alla händelser har Schweiz haft en i förhållande till andra europeiska länder ganska stor andel muslimer (Storbritannien har t ex officiellt cirka 2 procent muslimer, ganska nära Sveriges siffra). Tydligen kommer nu Schweiz, efter en folkomröstning med 68 procent för ett förslag, att införa en av Europas hårdaste immigrationslag (CNN).

Varför ska nu Schweiz börja jiddra med muslimer som vill invandra, som jag här tycks antyda att de tänker göra, undrar du väl nu. Tja, en alltför stor och högljudd mer radikal islamisk minoritet tycks visst skapa vissa integrationsproblem...

I Storbrittanien har muslimer protesterat och krävt av Tony Blair att ränta ska förbjudas (följ Erixon-länken längst ned i detta stycke till nyhetsartikel), allt enligt Sharialagar (sharia för banker). Nu tänker muslimer i Schweiz starta en bank enligt Sharialag, utan att ta ut ränta, men även förbud för kvinnor att skriva avtal med banken utan sin mans medgivande lär gälla i den bank där man får förmoda att de inom det islamiska samfundet i Schweiz kommer att få (tvingas?) göra sina bankärenden. (En liknande bank har dock funnits i Storbritannien sedan 2004 (Brussel Journal) och Erixon skrev här om islamister i England som uppmanat till attacker mot anställda på banker som tar ut ränta.)

Bör vi vara för särbehandling här och hur skulle vi ställa oss till liknande regler i exempelvis en kristen bank, om en sådan könsdiskriminerande dök upp? Kan vi alls acceptera särregler för islam, att få diskriminera i vårt samhälle? (**) (Jag vill upprepa och understryka att vi inte får ge efter på sådana krav; se gärna resonemaget i denna tidigare post.)


Hoppas nu bara att regeringen lyckas med sin arbetslinje och med att hejda segregationen! Vår nye integrationsminister, Nyamko Sabuni (Wiki), lär i alla fall inte släppa fram inhuman religiös särlagstiftning.


Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Comments

No responses to “Om social resp. kulturell/religiös integration”

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.