En rätt blandad post med två helt olika Volvo-notiser samt [när uppdatering gjorts] om nytt Kyoto och utsläppsrätter.
Tokig fokus på biobränsle
Kom att bläddra lite i senaste Veckans Affärer. Volvo Technologys nya VD, Malin Persson, "vet" vilket bränsle Volvo ska satsa på. I en sekunder kort snabbflukt såg jag att DME gillades (som väl fås fram ur svartlut och kan ersätta diesel?). Men utveckling av DME återstår nog och generellt blev jag lite besviken. Jag anser nämligen att fokusering på biobränslen -- bl a statens etanolsatsning som styrde Volvos ändringar -- är fel.
Varför jag inte tror på biobränslen för fordon framgår i denna post (där Volvo nämns i fjärde stycket) och den postens kommentarer.
(Iofs positivt om Volvo DME-forskar "för egen maskin". Det är kanske klokaste biobränslealternativ, men man bör nog inse marknadens volymbegränsning, krav på marknadskompatibililtet och framför allt analysera alternativkostnad; vilket mervärde en satsning på annat ge och anpassa biobränslesatsning efter det. Om "allt" behövs i dagens produktportfölj måste ändå rationella prioriteringar göras.)
Ekosocialisters krav
Politiska samhällsomstörtar-wannabees och lurade klimaträdda i Klimataktion (syndikalist- organisation som bl a samarbetetar med Tällbergstiftelsen) -- vilka kallar sig ekosocialister och döljer det (enligt bilden taffligt) i isbjörnsdräkter samt upprepar dagens nästan epidemiska kvasiintellektuella klimatplattityder som tyvärr dominerar samhällsdebatten -- arbetar nu för att staten tar över Volvo och socialistiskt låter fabrikerna producera vindkraftverk och spårbilar.
För denna saks skull har Klimataktion -- som i ett med miljödeviser i klassisk folkfrontstaktik riggat nytt 68 kanske fått med sig vissa intet ont anande ickekommunister -- anordnat ett möte.
Står vi inför hardcore planekonomi?
Njäe. Lösningen att staten tar över Volvo är -- trots att Andreas Malm skamligt nog är på DN Kultur -- syndikalisters utopi. I bloggens kommentarsfält talas dock för att Volvo kan säljas till de anställda, och jag kan tänka mig att Göran Greider och kanske även t ex Marita Ulvskog kan förorda sådant. Men inte är heller det troligt!
Men det att Klimataktion är så pass offensiva fick en tanke att fara genom mitt huvud: Får politikers stöd till bl a utsläppsrätter i planekonomisystem (volym regleras) eller gränslösa bankgarantier socialisterna att s a s vittra byte?
Reinfeldt, Reinfeldt...
[Tänkte bl a skriva några stycken om vad som sagts om utsläppsrätter i ETS; övertygande argument varför systemet måste stoppas. Läggs nog upp under fredagskvällen ...innan annat postats.]
Uppdatering 26 jan: Mea Culpa! Jag höll visst inte mitt löfte, men läs gärna om det här:
Galen ekonomi och global warmi... stupidity
Gigantiska belopp på osannolik hypotes
Under tredje rubrik i posten Miljö och klimat mindre viktigt sammanfattas det i föregående länk.
------------------------------------------------------------------------------------
Andra bloggar om: samhälle, politik, miljö, miljöpolitik, klimatpolitik, Volvo, DME, Europa, utsläppsrätter, Kyoto
Min fråga till Ylva Johansson (S): Har du inte misslyckats?
4 timmar sedan
Comments
One response to “Volvo, ekosocialister och klimatpolitik”
RESURS SLÖSERI är utmärkande för hela klimatdebatten. Jag behövde ny kontakt till min Volvos koppling av motorvärmare. Fick köpa hela paketet 2.900 kr och slänga allt utom kontakten som jag behövde(borde kunnat sålts för 50 kr)
Skicka en kommentar
Kommentera relevant och undvik invektiv.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.