Vad Ask menar hon har sagt -- och vad hon sa...

Pressmeddelande från justitiedepartementets idag (min fetning):
"- På ett seminarium i riksdagen i torsdags om unga som prostituerar sig gav jag ett retoriskt och olyckligt exempel på att rädslan för att bli upptäckt kan verka brottsförebyggande.

Låt mig, för att det inte ska finnas utrymme för missförstånd, en gång för alla mycket tydligt säga:

Jag anser inte att rättsväsendet ska skicka kuvert med särskilda färger till vare sig misstänkta eller dömda. Regeringen planerar inget sådant förslag.

En viktig utgångspunkt för ett rättssamhälle är att alla ska betraktas som oskyldiga till dess motsatsen bevisats. Den som dömts och avtjänat sitt straff ska vara fri."

Vad hon sa enligt videon nedan är något annat. Vet dock inte om något som sagts innan placerar uttalandena i ett fiktivt ickereellt sammanhang, men jag har svårt att tro att ord som "jag skulle kunna tänka mig att" befinner sig i en fiktiv kontext.

Om det är på det osannolika sättet kan man tycka att det dagarna efter tydligt borde ha klargjorts -- även av borgerliga kommentatorer -- men i stället såg vi då hur hon dividerade om färger samt sa sig stå för en variant på det hon sa:
"- Min uppfattning är att poliser är för tillmötesgående mot sexköpare som vill ha handlingarna skickade till jobbet, till advokaten, ja till vilka andra adresser som helst. Varför ska vi vara tillmötesgående mot de som kränker människor? Familjen ska få veta vad man håller på med. Jag tror att det tar skruv mycket mer än annat, i den meningen att många kommer att avstå, säger en upprörd Beatrice Ask enligt Aftonbladet."
Reinfeldt står dock fast vid att Beatrice Ask bör bli kvar, vilket även Thomas Bodström finner acceptabelt. Go figure...

youtube


-
Skånska Dagbladets kommentar kan nämnas, liksom Tokmoderatens... Länk även till mainstream-moderaten Kent Persson (då jag i en kommentar "spammade" länk hit).

Relaterat i media: DN, DN(2), Sydsvenskan, SvD, SvD(2), SvD(3), SvD(4), AB, AB(2), BLT, TA, SDS, HD, GP, Barometern
Andra bloggar om: , , , ,

Comments

One response to “Vad Ask menar hon har sagt -- och vad hon sa...”

Ikonoklast sa...
27 mars 2010 kl. 17:27

Frågar mig om Beatrice Ask var genusneutral när hon talade om sexköpare och deras familjer.

Anser hon att även familjer till kvinnliga sexköpare skall få veta vad de håller på med?

Och hur ser hon på homosexuella sexköpare?

Skall även deras familjer få veta via polisen?

Eller skall homosexuella och kvinnliga sexköpare särbehandlas positivt?

Om man bortser från HD-domaren T. som torskade för sexköp av en manlig prostituerade, så vet jag inget fall där en bög eller flata eller för den kvinnlig, heterosexuell sexköpare åkt fast.

Inriktar sig polisen enbart på manliga, heterosexuella sexköpare? Och om så är fallet, är inte det oförenligt med synen på att man inte skall särbehandla utifrån genus och sexuell läggning?

Skicka en kommentar

Kommentera relevant och undvik invektiv.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.